Hoogbegaafd en 12 tips voor de middelbare school

redactie 22 jun 2018 Blogs

Heron is 10 en zit in groep 7. Toch is het puberen al begonnen. Ergens in de afgelopen maanden is hij een echte tiener geworden. Misschien dat ik daarom ineens begin te denken over de keuze van zijn middelbare school.

Lezeres Marie vroeg enkele weken geleden als reactie op mijn blog over haperende executieve functies of ik ook tips kon geven over hoogbegaafde middelbareschoolleerlingen. Ik ben me erin gaan verdiepen en vroeg rond op Facebook. Hieronder twaalf tips, met dank aan Sandra Mol, Fanny Cattenstart, Suzanne Buis, Laurien Rooimans en nog enkele mensen die liever niet genoemd wilden worden.

Tip 1: Zoek een school die een beleid voor hoogbegaafdheid heeft en breng de school op de hoogte.

Tip 2: Vraag niet alleen de school naar het beleid, maar ook leerlingen en mensen die er werken. Kortom: pas op voor alleen beleid op papier.

Tip 3: ‘Leer leren.’ Leg je kind op de basisschool al uit wat leren is en hoe je dat doet.

Tip 4: Zorg voor een ‘groeimindset’, waardoor je kind gelooft dat hij zich verder kan blijven ontwikkelen.

Tip: 5: Plan en werk vooruit. Bewaar niet alles tot de laatste dag. Dat is niet makkelijk voor veel leerlingen.

Tip 6: Ontdek welke leerstijl je kind heeft en maak gebruik van de mogelijkheden die daarbij horen.

Tip 7: Gebruik mindmaps.

Tip 8: Kies een doel om naartoe te werken, gericht op de interesses van de leerling. Sven (16) kreeg vleugels toen hij bij genoeg punten een extra taal en informatica zou mogen doen. En in een later stadium had hij een nieuw doel toen hij zijn ideale opleiding na de middelbare school ontdekte. Daar wilde hij zo snel mogelijk naartoe. Alleen nog even slagen voor het eindexamen.

Tip 9: Woorden leer je het beste door ze met de hand te schrijven. Steeds opnieuw. Zo komen ze in je systeem, als danspassen. Overhoorprogramma’s op de computer doen dat niet.

Tip 10: Leer terwijl je in beweging bent. Leer op de trap of op de trampoline. Elke stap of sprong een antwoord. En probeer in het ritme te blijven.

Tip 11: Leer een toets zes dagen achter elkaar, met een vrije dag ertussen. De zevende dag is de toets. Herhaling werkt, ook zonder stampen.

Tip 12: Spreek woordjes van een vreemde taal in op een mp3-speler en speel die af tijdens de fietstochten van en naar school. Herhaal wat er wordt gezegd.

Bonustip
Lees Is het voor een Cijfer? van Tijl Koenderink en Roland Louwerse. Tijl is ervaringsdeskundige op het gebied van hoogbegaafdheid en heeft Novilo opgericht, waar leerkrachten worden getraind om hoogbegaafde leerlingen te begeleiden.
Het boek gaat over motivatie in het onderwijs. Praktische tips staan er niet in, wel een heel goede uitleg over de werking van het brein van leerlingen. En daar vallen tips uit de destilleren.

Zo is het onderwijs volgens Koenderink en Louwerse gericht op langetermijndoelen, terwijl kinderen en pubers daar juist slecht mee omgaan. Dus het zou beter werken als leraren leuke kortetermijndoelen aanbieden om leerlingen te motiveren.

Maar waarom zou je daar als leerling – of ouder – op wachten? Er valt vast zelf wel iets te verzinnen om de leerling op korte termijn te belonen voor het werken.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en 12 tips voor de middelbare school
Sluiten