Hoogbegaafd en bij de MatriXcoach (2)

redactie 21 jun 2018 Blogs

‘Doe je ogen dicht en stel je voor dat je in het ruimteschip in je hoofd staat,’ zegt MatriXcoach Annemieke. ‘Waar wil je de poster van de tafel van 7 ophangen?’

Heron en ik zijn bij een MatriXcoach die hem gaat leren leren. Als het goed is, heeft hij na deze sessie een strategie om informatie beter te kunnen verwerken en opslaan. Hij heeft een tekening van zijn hoofd gemaakt. Het is een ruimteschip, bestuurd door een hoofdcomputer die door dertien robots van informatie wordt voorzien.

Heron en de coach hebben het alfabet geprojecteerd op de voorruit van het ruimteschip. Heron kan nooit stilzitten. Altijd beweegt hij. Maar toen coach Annemieke hem een A4 liet zien met daarop het alfabet, gerubriceerd in groepjes van 3, 4 of 5 letters, en hem hielp het als compleet plaatje in zijn hoofd te krijgen, zat hij doodstil. Alleen zijn ogen bewogen en zijn hoofd ging een klein beetje van links naar rechts. Zodra het klaar was, begonnen zijn benen weer te trappelen.

Annemieke wilde hem daarna een methode leren om steevast verkeerd gespelde woorden goed te leren schrijven. Je schrijft ze naast elkaar, links het foute en rechts het goede. Daarna vernietig je de foute.

Ik noemde de woorden waar Heron altijd moeite mee had. Hij moest ze opschrijven. Dit keer maakte hij geen fouten. Verbazingwekkend. Is het echt zo simpel? Blijkbaar dansen de letters nu niet meer door zijn hoofd, maar staan ze gerubriceerd, zo voor het grijpen.

Nu zijn de tafels aan de beurt. De coach houdt een plaatje van de tafel van 7 voor Heron’s gezicht. De tafel gaat minder makkelijk dan het alfabet, misschien omdat hij moe wordt. De hele tafel lukt niet. In tweeën gesplitst kan hij de tafel wel overnemen, twee plaatjes in zijn hoofd. Daarna ondervraagt de coach hem.

Bijna zonder haperen en geheel foutloos. Zelfs het grootste struikelblok, 8×7, heeft hij goed. Je ziet dat hij terugkijkt op het plaatje in zijn hoofd. ‘Vijfenzes… nee zesenvijftig,’ zegt hij. En daarna: ‘Hé… Ik weet het ineens!’

‘Je wist het altijd al, je kon alleen niet goed bij de informatie komen,’ zegt Annemieke.

Heron zegt dat hij te moe is om ook de tafel van 6 nog te doen. Maar hij wil het wel proberen. ‘Hé, 1×6 en 6×6 is eigenlijk hetzelfde, maar dan met andere getallen,’ merkt hij ineens op. ‘En 2×6 is hetzelfde als 7×6, en zo verder. Grappig.’ Ineens ziet hij de logica die hij nooit eerder heeft gezien.

Als ik Heron drie dagen later overhoor, gaan de tafels van 6 en van 7 nog steeds vrijwel foutloos.

Zijn huiswerk voor de tafels is hij echter ‘vergeten’. We zijn er nog niet.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en bij de MatriXcoach (2)
Sluiten