Hoogbegaafd en niet erg spraakzaam

redactie 22 jun 2018 Blogs

‘Hoe was het op school?’ vraag ik, zoals elke dag als Heron en ik bij school in de auto stappen om naar huis te rijden. Vroeger liep hij in vijf minuutjes van school naar huis, nu doen we er met de auto iets minder dan een half uur over. Ik ben benieuwd of, na een paar weken op de nieuwe school, de aanpassingen de moeite waard zijn.

‘Gewoon,’ antwoordt mijn zoon schouderophalend. Hij is nooit zo lang van stof.
‘Is gewoon leuk of stom?’ hou ik vol.
‘Niet heel stom,’ zegt hij. Ergernis klinkt door in zijn stem. Dat gezeur altijd van die moeders. Maar deze moeder wil nog meer weten.
‘Zijn de lessen anders dan op je oude school?’
‘Niet heel erg.’
‘Zijn de kinderen leuker?’
‘Niet allemaal.’
‘Zijn de twee juffen aardiger?’
‘Nee, strenger.’

Hij zet de autoradio harder. Ik zucht en draai de volumeknop terug.
‘Wat nou!’ roept hij uit.
‘Ik wil gewoon weten of je blij bent dat je naar de Leonardoschool bent gegaan,’ antwoord ik. ‘Anders wil ik je wel weer terug op de oude school. Dat is voor papa en mij veel gemakkelijker en goedkoper.’
‘Ik wil niet terug, oké,’ zegt hij.
‘Oké’, zeg ik, ‘maar wat is er dan anders?’

Hij gromt. Letterlijk, als een gevangen tijger. Geeft zich dan gewonnen.
‘Het is beter dan vroeger. Wat vooral anders is, is dat we nu allemaal een computer hebben in de klas. En wat ik leuker vind, is dat de dag nu sneller voorbij is.’

De Leonardoschool heeft dezelfde schooltijden als Heron’s oude school.
‘Bedoel je dat de tijd sneller lijkt te gaan?’ vraag ik. ‘Dat betekent meestal dat je je goed vermaakt.’
‘Ik vind school nog steeds niet leuk, maar ik vind het fijn dat we niet de hele dag hetzelfde moeten doen. We doen bijvoorbeeld met rekenen nu in één dag wat we op de oude school in een week deden. Dat is minder saai.’

‘En kan je dat een beetje bijhouden, dat snellere tempo?’ vraag ik.
‘Meestal wel. Alleen bij geschiedenis niet en daarom kreeg ik het als huiswerk mee.’
Ik herinner me dat Heron een paar dagen geleden chagrijnig thuis kwam met een huiswerkopdracht die voor het einde van de week af moest zijn. De juf had erbij gezegd dat alleen Heron en een ander jongetje dat huiswerk hadden gekregen. Omdat ze tijdens de les hadden zitten klieren in plaats van op te letten. Leerzaam.

‘En wat vind je van de extra vakken?’ wil ik weten. In de Leonardoklassen krijgen de leerlingen, naast het reguliere pakket, vakken als Engels, Italiaans, filosofie, techniek, schaken en omgaan met hoogbegaafdheid.
Heron haalt zijn schouders op. ‘Gewoon.’
‘Is gewoon leuk of stom?’
‘Saai.’

Ik zucht en zet de autoradio harder. Vermoeiend, zo’n inquisitie.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en niet erg spraakzaam
Sluiten