Hoogbegaafd en nog niet over zijn faalangst heen

redactie 21 jun 2018 Blogs

Vanwege de Kinderboekenweek is er een voorleeswedstrijd op Herons school. Tijdens het oefenen thuis zie ik hem in een paar minuten tijd van de-beste-voorlezer-van de-hele-school transformeren in een nukkig jongetje dat nog-geen-woordje-kan-of-wil-lezen.

Heron kwam enthousiast uit school. Er zal een voorleeswedstrijd zijn en de besten mogen naar een scholenfinale en kunnen dan een echte beker winnen. Dat wil Heron wel. Hij kiest Geronimo Stilton en de Karaktekampioen.

Samen kiezen we een geschikt stuk. Daarin staat de stuntelige muis voor het eerst op de mat in een kampioenschap. Heron wil het graag aan mij, zijn vader en zijn zusje laten horen. Hij leest vooral erg snel. Zo snel dat sommige woorden onverstaanbaar worden. Ook gaat de spanning van het verhaal er een beetje af.

Dus als hij de volgend avond weer wil oefenen voor publiek, geef ik hem de tip om minder gehaast te lezen en ook wat afwisseling in zijn stem te leggen. Een karatekreet kun je bijvoorbeeld ook roepen, in plaats van zeggen.

Vervolgens zwijgt hij. Minutenlang proberen we hem met ons drieën aan het voorlezen te krijgen, maar hij heeft ‘geen zin meer’, reageert boos en zegt vervolgens verdrietig dat hij het toch niet kan. Mijn aanwijzingen hebben hem het gevoel gegeven dat hij het de eerste keer niet goed heeft gedaan en dat hij beter niet kan lezen dan fout.

Het gaat de laatste tijd beter met Herons faalangst, maar het blijft een wankel evenwicht. Ik volg de online J/M-cursus sociale vaardigheden, die is gemaakt in samenwerking met Steven Pont en zoek daarin een oplossing voor Herons probleem.

‘Als je je kind het gevoel geeft dat het steeds faalt, zal dat zijn zelfbeeld gaan bepalen: “Mij lukt het toch niet.” En dat kan in de toekomst betekenen dat hij minder risico’s durft te nemen, terwijl voor alle persoonlijke groei het durven nemen van wat risico essentieel is!’ schrijft Pont. Gelukkig staan er ook oefeningen bij, gerangschikt naar leeftijdsgroep.
Uit de les ‘Optimistisch denken’ kies ik voor Heron de aanpak ‘Alles wat je voedt, groeit’. Negatieve gedachten groeien tenslotte ook als je ze voedt. Samen met Heron onderzoek ik wat hij zelf doet om zijn negatieve gedachten te voeden. Hij begrijpt vrij goed wat ik bedoel, als we het toepassen op de voorleeswedstrijd. Hij voedt de negatieve gedachten met zinnen als ‘ik kan het toch niet’, ‘anderen kunnen het beter’ en ‘ik kan het niet beter leren, want dat vergeet ik toch weer tijdens het voorlezen’.

Dan proberen we een oplossing te verzinnen om andere, positievere gedachten te voeden: ‘sommige kinderen kunnen slechter lezen’. Oké, het is een begin. Ik laat hem in zijn hoofd prenten dat hij elke dag dat hij oefent een beetje beter wordt.

Het helpt. Die avond leest hij gewoon weer voor. Nog steeds erg snel, maar wel met een paar intonatieverschillen.

Ik vind nu al dat hij een beker verdient.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en nog niet over zijn faalangst heen
Sluiten