Hoogbegaafd en samenwerking met de middelbare school

redactie 22 jun 2018 Blogs

Ik weet dat Heron op een Leonardoschool voor hoogbegaafde leerlingen zit omdat er op zijn rapport cijfers staan voor vakken als filosofie, Chinees, Italiaans, techniek, leren leren en schaken.

Zelf vertelt hij me nooit zoveel. Daarom vond ik het leuk dat hij een heuse presentatie had voor een project waarbij de ouders mochten komen kijken. Het ging om een project in samenwerking met de TTO-groep, tweetalig onderwijs, van een middelbare school in de buurt. De leerlingen, uit vijf atheneum in dit geval, werkten in groepjes met de leerlingen van groep 7 en 8 van Herons Leonardoschool.

Drie meisjes van een jaar of 17 zaten in de groep met Heron en twee andere kinderen. Het was de bedoeling dat de oudere leerlingen films schreven en regisseerden, met de Leonardokinderen in de hoofdrollen. Het was voor het atheneumvak KCV, klassiek culturele vorming, en ze moesten, in het Engels een van de mythes van Ovidius verfilmen. Ze deden dat in drie schooldagen, bijna de hele dag.

De presentatie bestond uit films die door de groepjes waren gemaakt en die nu aan de ouders vertoond gingen worden. Dat de presentatie niet alleen een filmvertoning bevatte, maar ook korte spreekbeurten van alle groepjes, vertelde Heron pas in de auto. Helaas – mijn fotocamera had ik dus thuis gelaten en ik was gedwongen dit historische moment vast te leggen met mijn mobieltje.

Het was voor het eerst in jaren dat ik op een middelbare school was. Het viel me vooral op hoe groot zo’n gebouw is. Ik voelde me met mijn ruim veertig jaar net zo geïntimideerd als een brugklasser. Heron had daar geen last van. Die ging direct tikkertje spelen met zijn vrienden.

De presentaties begonnen. Vóór elke film vertoond werd, legde het betreffende groepje uit waar het over ging en wat ze ervan geleerd hadden. De middelbare scholieren vertelden dat ze het leuk hadden gevonden om samen te werken met de Leonardoleerlingen, maar ook uitdagend; de leerlingen waren erg druk en speels. De aanwezige ouders en juffen grinnikten. Toch gaven de atheneumleerlingen aan ook van de hoogbegaafde kinderen geleerd te hebben, bijvoorbeeld hoe een Macbook werkt en hoe je monteert met iMovie.

Heron was aan de beurt om te vertellen hoe hij de samenwerking had ervaren. ‘Wij hebben geleerd gestructureerd te werken,’ zei hij. De ouders knikten, onder de indruk. Heron vervolgde zijn verhaal, grijnzend. ‘En we hebben ook geleerd wat gestructureerd werken eigenlijk ís.’

De film van Herons groepje was het verhaal van de nimf Echo en de jager Narcissus, die zoveel aanbidders wegjoeg, dat de godin Aphrodite hem strafte, door hem verliefd te maken op zijn eigen spiegelbeeld. Heron had een dubbelrol als nimf – hij viel in voor een ziek klasgenootje – en als Cupido, die zijn pijl door het hart van Narcissus joeg. Hij was de stoerste nimf en de koelste Cupido ooit.

Ook kwamen er onder meer films voorbij over Koning Midas, Orpheus en Eurydice en Atalanta. Het was heerlijk om te zien hoe creatief de groepjes gebruik hadden gemaakt van de kracht van film. Er waren zelf geknutselde rekwisieten en special effects. En alle teksten waren in het Engels.

Ik was niet de enige ouder die smolt van trots.
En die besefte dat haar kind over een paar jaartjes net zo groot is, bijna volwassenen, als de leerlingen met wie ze hebben samengewerkt.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en samenwerking met de middelbare school
Sluiten