Hoogbegaafd en zijn talent benut

redactie 22 jun 2018 Blogs

Staatssecretaris Sander Dekker heeft het begrepen: hoogbegaafde leerlingen hebben ook extra aandacht nodig. Hij wil talentvolle leerlingen in het basisonderwijs en middelbaar onderwijs meer uitdagingen bieden tijdens de les. Dat schrijft hij deze week in een brief aan de Tweede Kamer.

Hoogbegaafde en meerbegaafde kinderen vervelen zich nog steeds in het reguliere onderwijs en de staatssecretaris wil dat veranderen. Niet door extra uitdagingen na schooltijd, maar juist tijdens de lessen. Dus niet de toppertjes wegstoppen in aparte klassen, maar alle niveaus combineren in een klas, zoals nu al vaak te zien is, met naast een basisniveau en een niveau voor kinderen die extra uitleg nodig hebben ook een niveau voor kinderen die juist meer verdieping aan kunnen. Dekker wil leerkrachten bijscholen, liefst op academisch niveau.

Volgens Dekker is er inmiddels wel een cultuuromslag ingezet. Er komen in Nederland niet alleen steeds meer hoogbegaafdheidscoaches, bijeenkomsten voor en over hoogbegaafden en opleidingen voor mensen die beroepshalve met hoogbegaafdheid te maken hebben, ook op scholen wordt steeds meer nagedacht over uitdagingen voor leerlingen die niet genoeg hebben aan het geboden leermateriaal en meer verdieping willen.

Dat herken ik. Moest Heron zijn oude school nog verlaten omdat ze geen speciaal beleid voor hoogbegaafdheid hadden, inmiddels werken ze daar met een systeem met drie niveaus waarbij ook de kinderen die minder uitleg, minder herhaling en meer verdieping nodig hebben, aan hun trekken komen.

Heron gaat na de zomer naar groep 8, maar we zijn dit jaar al een beetje aan het rondsnuffelen geweest op middelbare scholen. We hebben een school bezocht waar ongeveer de helft van zijn dorp naartoe fietst, een school die wat moeilijker te bereiken is maar die veel extra’s biedt op het gebied van verdieping en verbreding, een ronduit moeilijk te bereizen technasium en een vrij goed aan te fietsen school met op de vwo-afdeling een speciaal programma voor de meer- en hoogbegaafden.

Die laatste school, waar hoogstwaarschijnlijk ook Herons beste vriend naartoe gaat, heeft een speciale klas waar leerlingen uit de eerste drie groepen vwo door elkaar zitten. Ze krijgen elke week enkele uren minder les in wiskunde en Nederlands, door dat programma sneller te doorlopen. De zo bespaarde uren worden gebruikt voor lessen Life & Science, versterkt taalonderwijs met bijvoorbeeld Cambridge English en speciale programma’s voor Duits en Frans en voor deelname aan de Lego League.

Heron en zijn vriend waren vooral onder de indruk van de zelfsturende en taken uitvoerende robots van Lego. Ik was erg geïnteresseerd in het vak Life & Science, waar het ontwikkelen van sociale vaardigheden, samenwerken en plannen hand in hand gaan met het ontwikkelen van wetenschappelijk denken door onderzoeken en ontwerpen. Ook worden de leerlingen de eerste tijd begeleid door een hoogbegaafdheidscoach. De school kon helemaal niet meer stuk voor mij toen de leerkracht met wie ik een praatje maakte het verhaal van de cheeta noemde.

Het duurt nog ruim een jaar, maar ik weet nu al bijna zeker dat deze school een heel goede keus zou zijn. Heron houdt niet van leren in de vorm van stampen, maar hij is wel leergierig en dat wordt op deze school begrepen.

Fijn dat de politiek nu ook door begint te krijgen dat hoogbegaafde leerlingen extra aandacht nodig hebben.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en zijn talent benut
Sluiten