Hoogbegaafd en zijn zusje lekker niet

redactie 22 jun 2018 Blogs

Vijf jaar is Ilse, Herons zusje, nu. En net als alle broers en zussen kunnen die twee flink bakkeleien. De een pest de ander, de ander lacht de een uit of een van de twee heeft het idee dat de ander wordt voorgetrokken, wat dan door de ander nog eens flink wordt aangezet: “lekker puh!”. Het normale broer-zussengedoe.

We waren gewaarschuwd dat hoogbegaafdheid vaak voorkomt bij meerdere kinderen uit een gezin. Dus namen we ons voor goed op te gaan letten, om er bij Herons zusje op tijd bij te zijn. Heron heeft zich een paar jaar ongelukkig gevoeld voor we de oorzaak daarvan ontdekten. Bij Ilse zouden we er eerder bij kunnen zijn om haar op tijd de overstap naar de Leonardoschool te kunnen laten maken.

Toen we ontdekten dat Heron hoogbegaafd is, zat Ilse nog op het peuterschooltje. Ze liep voor met puzzels maken. Maar niet opvallend veel. Haar eerste jaar op de basisschool is inmiddels achter de rug. Ilse scoort hoger dan het gemiddelde kind, maar niet opvallend veel. Met zowel haar Cito-toets voor taal als die voor rekenen haalt ze net niet de hoogste score.

Wat echter vooral opvalt tijdens het tienminutengesprek, is dat Ilse zo goed haar best doet. Ze is lief en behulpzaam, speelt leuk met iedereen en doet haar werkjes enthousiast.
Toen Heron deze leeftijd had, gingen de tienminutengesprekken meer over zijn gedrag dan over zijn prestaties. Die prestaties waren gewoon goed, net als die van Ilse. Gewoon goed, maar niet opvallend. In tegenstelling tot zijn gedrag. Aan Herons schoolprestaties was de hoogbegaafdheid eigenlijk niet te zien. En nog steeds niet. Hij is een van de laagst scorende leerlingen in zijn klas. Maar ja: daar zitten kinderen die alleen tienen halen en school nog steeds simpel vinden.

Nu is Heron geen studiebol en Ilse misschien wel. Zij haalt ongeveer dezelfde scores als hij op die leeftijd haalde. Als zij echter zo goed presteert door hard te werken, terwijl hij nooit zijn best wilde doen, betekent dat misschien dat hij toch intelligenter is dan zij.
Verder vertoont Ilse weinig hoogbegaafdentrekjes. Wel is ze wijs en erg creatief en heeft ze een enorm goed observatievermogen en geheugen. Haar ontgaat niets. Kortom: we hebben geen flauw idee of ze hoogbegaafd is.

We zouden haar kunnen laten testen om het zeker te weten. Maar waarom zouden we? Voor Ilse is het duidelijk. Zij wil niet naar de Leonardoschool. Ze vindt haar eigen school leuk, is dol op haar juffen en wil ook haar vriendjes en vriendinnetjes niet kwijt.

Des te beter, eigenlijk.

Over twee jaar gaat Heron naar de middelbare school. Als Ilse dan op deze school kan blijven, scheelt me dat een hoop heen en weer gerij, schoolgeld en hoogbegaafdheidsgedoe.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd en zijn zusje lekker niet
Sluiten