Hoogbegaafd: wat nu?

redactie 22 jun 2018 Blogs

Ik dacht altijd dat hoogbegaafde kinderen stil en rustig waren en zich vooral bezighielden met het leren van klassieke talen, het oplossen van wiskundige vergelijkingen of het bespelen van een muziekinstrument. Ik herken niet echt zo’n wonderkind in mijn energieke, eigenwijze en brutale zoon.

Hoewel er – zo terugkijkend – toch aanwijzigen waren voor een hoog intelligentieniveau. Zo sprak hij op zijn 2de al in grammaticaal correcte volzinnen met woorden als ‘dolfijn’, ‘brievenbus’ en ‘helikopter’. Hij kon al snel ingewikkelde bouwwerken en voertuigen van Lego in elkaar zetten. Hij stelde vragen over het universum en de dood. En hij hoefde een liedje maar één keer te horen om het te kunnen zingen.

Een hoogbegaafd kind kan het wel degelijk moeilijk hebben, lees ik op internet. Als hij zich kinderachtig behandeld voelt, gaat hij zich kinderachtig gedragen. Ook kan hij onderpresteren uit verveling.

Omdat Heron anders denkt en zich anders gedraagt dan de meeste andere kinderen, is het geen wonder dat ik soms aan autisme of adhd dacht. Zelfs zijn angst voor harde geluiden en het dramatisch kreunen als er een vork over een bord schraapt, kan bij de hoogbegaafdheid horen.

Een hoogbegaafd kind is iets anders dan een wonderkind, lees ik. Wonderkinderen laten al op jonge leeftijd zien te beschikken over bijzondere vermogens op het gebied van muziek, wetenschap, sport of kunst. Die kinderen hoeven niet hoogbegaafd te zijn. En hoogbegaafde kinderen hoeven geen wonderkinderen te zijn.

Nu we dat weten is het tijd om ons te buigen over de vraag: wat nu?

De psycholoog van het schooladviesbureau die ons heeft verteld dat onze zoon hoogbegaafd is, denkt dat het Leonardo-onderwijs, een school speciaal voor hoogbegaafde kinderen, een goede oplossing voor Heron kan zijn. Maar we kunnen ook proberen het werk op zijn eigen school interessanter en uitdagender te maken.

In eerste instantie moeten we niets hebben van het idee hem naar een andere school te sturen, in een andere stad, en zijn vriendjes achter te laten. Maar gaat hij het wel redden op zijn oude school? Het zal veel extra tijd en inspanning vragen van zijn juf. Kunnen we dat wel van haar verlangen? Ze heeft het al druk genoeg in een 4/5 combinatieklas met 25 kinderen.

We besluiten in ieder geval op gesprek te gaan bij een basisschool in de regio, die enkele klassen Leonardo-onderwijs aanbiedt.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafd: wat nu?
Sluiten