Hoogbegaafde zoon (7): testen of niet?

antwoord

Natuurlijk kun je je zoon laten testen. Voor kinderen met het vermoeden tot hoogbegaafdheid wordt onder psychologen bijvoorbeeld de WISC-III of de nieuwere IQ test RAKIT-2 gebruikt. Deze testen zijn gemaakt voor kinderen tussen 4 en 12 jaar in het basisonderwijs.

IQ-testen op jonge leeftijd zijn echter minder betrouwbaar. Dit wil zeggen dat de score sterk kan veranderen naarmate een kind ouder wordt. Dit kan onder andere veroorzaakt worden door een mogelijke ontwikkelingssprong, vooral op verbaal gebied.

De beslissing om door middel van zo’n test meer duidelijkheid te verkrijgen over het IQ van je zoon, hangt af van de behoefte die er is om de cijfertjes te weten. Scholen moeten tegenwoordig steeds meer uitgaan van de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen en dus mag je als ouders verwachten dat er ook gekeken wordt naar de behoefte van jouw zoon. Wanneer de school wil wachten tot groep 6 met elke vorm van actie dan is zo’n test zinvol. Het kan duidelijkheid geven over wat het niveau van jouw zoon is en de school zal daarbij moeten aansluiten.

De kans is groot dat het niet nodig is om per direct te toetsen omdat de meeste leerkrachten bereid zijn om te onderzoeken wat een leerling nodig heeft. Ga daarom eens opnieuw praten met de leerkracht. Bereid het gesprek goed voor en vraag eventueel of de IB’ er bij het gesprek betrokken kan worden. Vertel van te voren dat je wil praten over het vermoeden van (hoog)begaafdheid van je zoon.

  • Beschrijf de problemen die je zoon ervaart.
  • Maak samen een plan om de tijd tot groep 6, waarin de plusklas mogelijk wordt, te overbruggen.
  • Is het mogelijk om jouw zoon vooruit te toetsen om te bekijken welke stof hij al goed beheerst? Het gebeurt vaker dat leerlingen voorafgaand aan een nieuw hoofdstuk al de toets maken, zodat duidelijk wat hij al beheerst en voor welke onderdelen hij nog instructie of oefening nodig heeft. Je zoon zou dan bepaalde instructies niet hoeven te volgen en ook de oefeningen kunnen overslaan.
  • De tijd die vrijkomt moet vervolgens wel zinvol worden ingevuld.
  • Zijn er materialen aanwezig voor de meer begaafde leerlingen?
  • Zijn er opdrachten waarbij je zoon wordt uitgedaagd en gestimuleerd? Er zijn leerlingen die het geweldig vinden om zich in een bepaald onderwerp te verdiepen. Zij kunnen worden uitgedaagd om een werkstuk of powerpoint te maken. Er moet wel een opdracht aan hangen want enkel voor jezelf werken is te weinig uitdagend. Het kind kan bijvoorbeeld een spreekbeurt voorbereiden of een toets in elkaar zetten over het onderwerp.
  • Is het mogelijk dat jullie zoon op bepaalde momenten kan samenwerken met een leerling uit een hogere groep?
  • Is het mogelijk dat jullie zoon bijvoorbeeld de rekenlessen in een hogere groep gaat volgen?

Door in overleg met elkaar op zoek te gaan wat mogelijk is, bereik je het meest. Verwacht niet dat alles binnen een week op poten staat maar houd wel de vinger aan de pols.

Tot slot raad ik je aan om bij de leerkracht en IB’ er de volgende website onder de aandacht te brengen: www.talentstimuleren.nl Op deze site vind je een kopje ‘Profielen van begaafde leerlingen’. Het ene begaafde kind is het andere niet en het is voor leerkrachten zaak om juist bij deze leerlingen, goed aan te sluiten bij hun manier van leren.

Op deze site vind je ook veel informatie over hoogbegaafdheid. Een aanrader is ook de blog van Linda van der Klooster, die sinds 2012 blogt over haar hoogbegaafde zoon.

Reageer op artikel:
Hoogbegaafde zoon (7): testen of niet?
Sluiten