In eigen wereld

antwoord

Het klinkt inderdaad alsof jullie zoon zo in zijn bezigheid op kan gaan dat hij te weinig oog en oor heeft voor jullie. Dat lijkt me, zoals ik het nu lees, geen onwil. Straffen lijkt me zeker in dit geval dus ook geen goede optie en boos worden zal ook weinig uithalen. Ik ben benieuwd hoe het gaat als hij op peuterspeelzaal/crèche was of nu op school is. Merken ze het daar ook? Hoe goed ik me het ook kan voorstellen dat het soms irritatie oproept, ik zou proberen om een andere insteek te kiezen voor het aanpakken hiervan. Laat je zoon weten dat het een beetje onhandig is als hij niet reageert als mensen hem iets vragen of dat hij vergeet om bijvoorbeeld op tijd te plassen. Maak een gezamenlijk plan om hier verandering in te brengen en het hem te leren. Deze benadering voelt ook voor hem essentieel anders dan ‘je bent irritant en luister nou eens’ (bij wijze van spreken). 

  • Misschien helpt het om een beloningssysteempje te maken rond het plassen zodat hij er extra goed aan denkt. Dat kan hem net het nodige steuntje in de rug geven.
  • Verder kan het helpen om als je iets van hem wilt, eerst even naar hem toe te lopen, oogcontact te maken en vervolgens zijn naam te noemen. Pas als je contact hebt stel je de vraag of geef je een opdracht. Kinderen die met moeite uit hun bezigheid komen als je iets van ze wil, horen je vaak niet als je op afstand tegen ze roept. 
  • Ook kan het helpen als je op tijd je kind waarschuwt als je iets van hem wilt. ‘Over 5 minuten gaan we eten’ werkt vaak beter dan ‘kom je nu aan tafel we gaan eten’. 
  • Hou het verder concreet, vraag niet te veel maar geef duidelijke opdrachten. 
  • Lukt het hem om direct te reageren of de opdracht uit te voeren? Beloon hem dan! Laat merken dat je daar blij mee bent en als het kan ook waarom. Dat maakt de kans op herhaling groter. Beter veel belonen als het wel lukt dan steeds de nadruk leggen op de keren dat het niet lukt. 

Ik zou eens kijken of het met deze tips beter gaat!

Reageer op artikel:
In eigen wereld
Sluiten