Junkfoodreclames slecht voor kinderen

De reclames op televisie voor snoep, repen en andere ongezonde voedingsproducten lijken misschien onschuldig, maar het eetgedrag van kinderen worden er wel degelijk negatief door beïnvloed.

Cancer Research heeft onderzoek gedaan onder kinderen van 8 tot 12 jaar van zes verschillende scholen in Engeland en Schotland. Deze kinderen kregen allemaal twee verschillende reclames te zien met lekkernijen, waarna de onderzoekers met ze in discussie gingen.

Invloed reclames

De conclusie? Het eetgedrag van kinderen wordt vooral beïnvloed door junkfoodreclames waarin celebrities, felle kleuren en grappige stemmetjes gebruikt worden. “Het is zorgwekkend om te horen dat kinderen junkfood associëren met een leukere tijd hebben en het onderzoek maakt duidelijk dat advertenties invloed kunnen hebben op hoe zij eten,” zegt Jyotsna Vohra, directeur van het Policy Research Centre for Cancer Prevention at Cancer Research UK.

Zeuren

Ook bleek dat vooral de producten in de reclames waarbij het speciaal ging om nieuwe soorten junkfood, junkfood met een apart smaakje of aantrekkelijke verpakking voor kinderen extra aantrekkelijk zijn. “De meeste kinderen gaven aan dat de advertenties hen hongerig deden voelen en in veel gevallen veroorzaakte dat een direct effect, waarbij kinderen bij hun ouders pleitten, zeurden of smeekten om het product,” aldus Vohra.

Overgewicht

In Engeland pleit 74 procent van de bevolking voor het verbieden van junkfoodreclames voor negen uur ’s avonds. Ook in Nederland gaan er regelmatig stemmen op om marketing en reclame voor onverantwoorde producten gericht op kinderen te verbieden. Niet zo gek, want maar liefst 12,1 procent van de Nederlandse kinderen tussen de vier en de twintig jaar heeft overgewicht, waarvan ongeveer drie procent obesitas.

Bron: Metro Nieuws

Reageer op artikel:
Junkfoodreclames slecht voor kinderen
Sluiten