Laat je kind deze 5 gevaarlijke dingen doen

redactie 19 jun 2018 Opvoedstijlen

Speelt jouw kind met vuur? Of heeft hij of zij een zakmes? Je denkt nu misschien 'Nee, natuurlijk niet!'. Maar volgens Gever Tulley (grondlegger van 'Tinkering School') zijn deze zaken juist noodzakelijk om onze kinderen de wereld te laten ontdekken.

Dus ja, je kind motiveren om gevaarlijke dingen te doen, is de boodschap van Tulley. Ze groeien volgens hem tegenwoordig op met te strenge veiligheidsregels en krijgen hierdoor geen kans om de wereld op een goede manier te ontdekken. Door kinderen dingen zelf te laten ontdekken, worden je kinderen juist zelfstandig en verantwoordelijk. Dus hoewel de titel misschien wat shockerend en onveilig lijkt, gaat dit artikel juist over veiligheid. Welke dingen kunnen ouders doen om verantwoordelijke en zelfstandige kinderen groot te brengen? Deze vraag wordt uitgebreid beantwoord in Tulley's boek 50 Dangerous Things

Tulley vat zijn boek samen met de onderstaande vijf gevaarlijke dingen, die je je kind zou moeten laten doen: 

1. Met vuur spelen

Door met vuur te spelen, leren kinderen volgens Tulley omgaan met mysterie en er controle over te krijgen. De schrijver neemt het kampvuur als voorbeeld. “Je weet niet wat ze zullen leren door ermee te spelen. Laat ze wat aanklooien en hun eigen gang gaan en vertrouw me, ze zullen dingen leren die zij niet uit 'Dora the Explorer'-speelgoed halen.”

2. Een zakmes hebben

Had jij vroeger een zakmes? Zo’n mooi rood zakmes, dat je openmaakt en waar dan allemaal verschillende gadgets tevoorschijn komen? Tulley ziet het zakmes als het eerste universele gereedschap dat een kind hoort te krijgen. Volgens hem leren kinderen namelijk met behulp van dit gereedschap omgaan met een spatel, een koevoet, een schroevendraaier en een mes. 

3. Speer gooien

Volgens de schrijver is het gooien van dingen goed voor de ontwikkeling van het concentratievaardigheden en de fysieke bewegingen van kinderen, maar óók voor hun analytische vermogen. Het gooien van bijvoorbeeld een speer zou namelijk een gedeelte van de hersenen triggeren, dat goed is voor de visuele ontwikkeling, het begrip van 3D en het structureel probleem-oplossend vermogen.

4. Apparaten uit elkaar halen

Ook goed voor kinderen, het uit elkaar halen van apparaten. Volgens Tulley bevindt zich bjvoorbeeld in je vaatwasmachine al een hele wereld van interessante dingen. Als je vaatwasser kapot gaat, adviseert Tulley dan ook om deze niet weg te gooien. Het uitpuzzelen van waar de onderdelen voor zijn, is volgens hem een goede oefening voor kinderen om de werking van apparaten te begrijpen. Wellicht is een wasmachine wat hoog gegrepen, maar een broodrooster zal al een goed begin zijn om de (onbekende) werking van een apparaat beter te kunnen begrijpen.

5. De (digitale) wet overtreden

Je kinderen in vrijheid op internet laten? Volgens Tulley moet je je kinderen gewoon online laten experimenteren zodat zij de grenzen van wat wel en niet online kan leren te interpreteren. Een keer per ongeluk iets verkeerds gedownload? Geen man over boord volgens Tulley, daar leren de kinderen juist alleen maar van.

Vrijlaten vs begrenzen

Misschien kun je je wel vinden in het idee van Tulley dat kinderen juist leren en kennis opdoen door zelf te ervaren. Maar wat zijn dan de grenzen? We vroegen het orthopedagoge Lotte Evers, werkzaam als gedragswetenschapper bij Jeugdbescherming West in Den Haag. “Vanuit orthopedagogisch perspectief worden ouders inderdaad vaak aangemoedigd om kinderen te laten experimenteren. Met experimenteren wordt dan, 'leren door imitatie, observatie en ervaring', bedoeld. Binnen een autoritatieve opvoedingsstijl* die veel Westerse ouders hanteren (passend binnen onze tijd), wordt voortdurend geschakeld tussen kinderen vrijlaten en begrenzen.” Evers wil vooral meegeven dat experimenteren belangrijk is, maar dat dit wél binnen een veilig kader moet gebeuren.

Experimenteren binnen kaders

Oké, dus we moeten schakelen tussen vrijlaten en begrenzen. Maar hoe dan? We kunnen ons voorstellen dat je kinderen met deze vijf gevaarlijke dingen moet laten experimenteren, maar deze ervaringen moeten wel binnen een veilige omgeving plaatsvinden. Het lijkt inderdaad pedagogisch verantwoord om je kind bijvoorbeeld met vuur te leren omgaan, maar zorg er dan wel voor dat er een kader is waarin je kind kan experimenteren met vuur. “Geef bijvoorbeeld duidelijk aan wat je moet doen als het mis dreigt te gaan, of hoe ver hij van het vuur moet staan. En houd natuurlijk een oogje in het zeil”, adviseert Evers.

*Autoritatieve opvoedingsstijl: deze stijl van opvoeden stelt redelijke grenzen, geeft uitleg, toont begrip en doet al deze dingen met gezag.

Bron: Ted.com 

Reageer op artikel:
Laat je kind deze 5 gevaarlijke dingen doen
Sluiten