Leerachterstand

antwoord

Bij tegenvallende resultaten mag je van een leerkracht het volgende verwachten:

  • Een leerkracht volgt de leerlingen door middel van het afnemen van methode-gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen zoals de Cito’s. Maar natuurlijk ook door het nakijken van de gemaakte oefenstof zodat ze op tijd kan ingrijpen wanneer een kind bepaalde onderdelen niet begrijpt. Een leerkracht kijkt gemaakte werkjes na en beoordeelt of de stof voldoende is beheerst. Bij veel fouten krijgt een kind zijn werkje terug en wordt er samen – of met een andere leerling – bekeken wat er fout ging. De leerkracht zal dus op de hoogte zijn van de resultaten van het werk van je dochter de afgelopen periode.
  • Wanneer een kind een D- of E-score behaalt, zal de leerkracht onderzoeken wat er is misgegaan en actie ondernemen door de leerling extra uitleg en/of herhalingsstof aan te bieden. Wanneer een kind langere tijd over de hele lijn onvoldoende scoort en ook na extra aandacht niet mee blijkt te kunnen met de groep, wordt er in de onderbouw nog wel eens besloten om een schooljaar over te doen.
  • Wat steeds vaker gebeurt, is dat deze kinderen op eigen niveau gaan werken. Hier gaat vaak een onderzoek aan vooraf om in beeld te krijgen waar de problemen van het kind vandaan komen.
  • Op dit moment beslist de leerkracht om de zorgen met de ouders te delen: De problemen doen zich langere tijd voor en extra aandacht in de klas heeft niet het gewenste effect.

Het is heel verstandig dat jullie een bijlescoach hebben ingeschakeld om te onderzoeken of de achterstanden zijn in te halen met goed individueel onderwijs. Het blijft natuurlijk de vraag of dit op lange termijn de oplossing is. Ik raad je aan om op de school van jullie dochter aan te dringen op onderzoek zodat duidelijk wordt waardoor de leerproblemen van jullie dochter worden veroorzaakt.

Reageer op artikel:
Leerachterstand
Sluiten