Leerlingen schrijven onbegrijpelijke teksten

Een begrijpelijke, leesbare tekst schrijven blijkt een lastig opgave voor de meeste basisschoolleerlingen. Maar dat is niet hun schuld. Er wordt simpelweg te weinig aandacht besteed aan schrijfvaardigheid op de basisschool en leraren weten niet hoe ze het aan moeten pakken.

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht zochten uit hoe dit probleem kan worden aangepakt en bedachten een nieuwe methode.

Weinig uitleg

Leerkrachten besteden slechts drie kwartier van de acht uur die wekelijks aan taal wordt besteed aan schrijfvaardigheid. De kinderen krijgen bovendien nauwelijks uitleg omdat leraren niet weten hoe ze dit aan moeten pakken, zeggen de onderzoekers. “Kinderen krijgen nu te horen dat ze over een bepaald onderwerp een tekstje moeten schrijven,'' verklaart onderzoekster Monica Koster aan AD.nl. ,,Die kinderen schrijven direct op wat in ze opkomt, waardoor de tekst onsamenhangend en onbegrijpelijk wordt.''

Noodklok

Koster en collega Renske Bouwer onderzochten op 52 basisscholen hoe het schrijfniveau kan worden verbeterd. De aanleiding was een rapport van de Onderwijsinspectie uit 2010, waarin de noodklok werd geluid over de schrijfvaardigheid van kinderen op de basisschool. Tweederde van de leerlingen bleek niet eens een simpele tekst duidelijk op papier te kunnen zetten. Helaas blijkt er sinds die tijd niets te zijn verbeterd. Leerkrachten richten zich in de klas nog steeds vooral op lezen en woordenschat. Ook op de Pabo’s is er nog steeds nauwelijks aandacht voor schrijfvaardigheid.

Ook in vervolgonderwijs

Niet zo gek dat er ook geklaagd wordt over de schrijfvaardigheid van leerlingen op de middelbare scholen en verdere opleidingen; kinderen missen een goede basis als het op schrijven aankomt. Amos van Gelderen, lector taalverwerving aan de Hogeschool Rotterdam en onderzoeker, herkent dit probleem: “Kinderen kunnen niet goed genoeg schrijven. Ze kunnen een tekst niet zo maken dat een lezerspubliek die ook snapt,'' zegt hij. “Leraren hebben onvoldoende aandacht voor schrijven, want dat kost tijd en het is moeilijk om na te kijken. Het ontbreekt ze aan de juiste expertise.'' 

Nieuwe methode

Koster benadrukt dat kinderen later in hun carrière nadelen vaak nadelen zullen ondervinden aan dit gebrek aan schrijfvaardigheid: “We schrijven tegenwoordig veel meer teksten. Je komt er niet meer mee weg dat je niet kunt schrijven.'' De onderzoeksters ontwikkelden daarom de methode Tekster. Hierbij krijgen leerlingen in de bovenbouw opdrachten die beter op hun belevingswereld aansluiten én betere uitleg krijgen. Het resultaat? Hun niveau gaat in vier maanden tijd, maar liefst met anderhalf jaar vooruit. Alleen moeten de leerkrachten, volgens de onderzoekers, dan nog wel leren hoè ze de kinderen beter kunnen leren schrijven.

Bron: AD

Reageer op artikel:
Leerlingen schrijven onbegrijpelijke teksten
Sluiten