Met de pot mee-eten

antwoord

Wanneer je als kind qua avondeten altijd alleen maar uit potjes hebt gegeten, valt het niet mee om ineens om te schakelen naar ‘echt’ eten. Een groot nadeel van potjes is dat het zo gemixt en fijn gemaakt is dat er nauwelijks een verschil in smaak en textuur te vinden is. Jullie zoon moet alle groenten, vlees en vis dus echt nog proeven en leren om lekker te vinden! Het wennen aan smaken gaat het makkelijkst als kinderen heel jong zijn en op deze leeftijd is dat vaak al een stuk lastiger.

Ik vind dat jullie daar dus rustig de tijd voor moeten nemen en hem heel goed moeten begrijpen in zijn angst en aversie tegen dit project. Voor hem is er ook nog eens weinig leuks aan; hij vindt die potjes prima en is er dus waarschijnlijk moeilijk voor te motiveren. Dat maakt het leren eten en lekker vinden niet makkelijker. Het enige wat je kunt doen, is het leuk maken om iets te leren eten en je te realiseren dat jullie degene zijn die dit ‘probleem’ veroorzaakt hebben. Dus bewaar zelf goed je rust en neem er echt de tijd voor. 

Een paar ideeën om het te laten lukken:

  • Bespreek nog eens dat jullie hem – nu hij bijna 5 jaar is – gaan leren om gewoon mee te eten met het gezin. Mooi als je samen een paar dingen kunt bedenken waarom dat voor hem leuker en fijner is. Misschien vooral gericht op later en bijvoorbeeld op ergens blijven eten (bij een vriendje).
  • Maak als eerste een lijst van alles wat hij al lust. Het is goed voor hem om te zien dat dit hem al allemaal gelukt is. Zo kun je ook je vertrouwen uitspreken dat je weet dat het hem zal lukken om meer te leren eten en lekker te vinden.
  • Maak vervolgens samen een lijst met wat hij nog kan leren lusten. Zoek er plaatjes bij, of maak er foto’s of tekeningetjes van en leg deze aan hem voor.
  • Vraag hem welk eten, dat op deze plaatjes staat afgebeeld, hij de komende tijd wil leren eten? Welk soort eten zal hem zeker lukken? Dit geeft hem een beetje controle en hij kan kiezen wat hij misschien al een beetje lust.
  • Laat hem vijf dingen kiezen en zelf aangeven in welke volgorde hij ze wil leren eten. Vraag hem hoeveel dingen hij in één week denkt te kunnen gaan proeven. Bijvoorbeeld: iets van rauwkost vóór het eten en een groente bij het avondeten. Vindt hij het nog moeilijk? Varieer dan met de grootte of de hoeveelheid. Ook kun je hem laten meedenken over de vorm (gekookt, rauw, geprakt).
  • Je kunt met hem afspreken dat hij bij de start van iets nieuws een week lang elke avond minimaal een eetlepel proeft (tip: maak in één keer een grotere portie, vries het in kleine porties in en bied dat elke avond aan). Leg hem uit dat hij soms 10-15 keer iets moet proeven voordat hij aan de smaak gewend zal zijn! De afspraak voor het leren eten en proeven kan zijn: als het proeven gelukt is, mag hij er meer van eten of hij mag zijn potje weer eten.
  • Benadruk regelmatig dat het hem zal lukken als hij goed oefent en maak een succesvel waarop de plaatjes geplakt worden van alles wat hij al heeft geleerd om te eten. Je kunt ook het aantal keer proeven turven. Als hij iets geleerd heeft te eten, eet hij dat voortaan mee. Benadruk wat hem al gelukt is en ga niet in op de dingen die (nog) niet lukken. 
  • Als je op deze speelse manier zonder druk consequent door oefent, leert hij het denk ik het snelst. 
  • Los hiervan helpt het vaak als je hem mee laat denken over de maaltijden en mee laat helpen met koken. Kijk waar dat lukt!

Jullie hebben er niks meer aan natuurlijk, maar voor alle ouders met nog jonge kinderen: laat ze van jongs af aan wennen aan alle smaken en structuren en laat ze zo snel mogelijk met de pot mee eten. Dat voorkomt een hoop ellende op latere leeftijd!

Reageer op artikel:
Met de pot mee-eten
Sluiten