Mijn zoon verveelt zich omdat hij al kan lezen (groep 3)

redactie 19 jun 2018 Lesmethoden

antwoord

Het komt vaker voor dat kinderen in de kleuterklas al enorm geïnteresseerd zijn in letters. Tegenwoordig kunnen ze in groep 1 en 2 al volop aan de slag met letters. Er worden spelenderwijs heel veel letters aangeboden en een kleuter die zich hierop stort kan zichzelf leren lezen. Wanneer je thuis ook nog flink aan het oefenen slaat, heeft een kind een groot deel van het leesonderwijs van groep 3 al doorlopen voordat het gaat starten in groep 3.

Er bestaat voor deze kinderen een speciaal programma: ‘zon’. Omdat er minder instructiemomenten zijn, wordt er bij dit programma een groter beroep gedaan op het zelfstandig werken. De leerling hoeft immers niet meer alle letters afzonderlijk aangeboden te krijgen. Wel zal hij ze moeten leren schrijven. Je zoon kon al lezen bij de start. Nu mist hij een beetje het enthousiasme dat zijn klasgenoten ervaren wanneer je voor het eerst leert lezen en er een wereld voor je opengaat.

Waarom stromen kinderen die al kunnen lezen niet direct door van groep 2 naar groep 4? Omdat het leren lezen weliswaar een groot deel van het onderwijs in groep 3 is, maar er wordt nog zoveel meer geleerd: schrijven, rekenen, zelfstandig werken, begrijpend lezen.

Jouw zoon verveelt zich, maar heeft ook moeite met zelfstandig werken. Wat kun je doen?

  • Het is heel verstandig om dit probleem direct te bespreken met de leerkracht. Ook wanneer het rapport goed is. Kinderen die zich vervelen en zich daardoor niet kunnen concentreren voelen zich ellendig en zullen dat in hun gedrag gaan uiten.
  • Voor jouw zoon is het belangrijk dat hij het zon-programma kan blijven doen. Vraag eens of het mogelijk is dat hij naast een klasgenoot komt te zitten die ook het zon-programma volgt. De leerkracht moet dan goede afspraken met deze kinderen maken over het samenwerken. Samenwerken kan stimuleren; de kinderen kunnen elkaar helpen als ze een opdracht niet begrijpen en het kan stimuleren om bij te blijven. Bovendien kunnen ze elkaar eens voorlezen of de competitie aangaan.
  • Ga met je zoon naar de bieb en zoek naar boeken, strips of tijdschriften die je zoon leuk vindt. Soms is dit een hele zoektocht. Omdat je zoon waarschijnlijk nog geen hoog avi-niveau beheerst, is het vinden van een leuk boek niet altijd even makkelijk. Kijk ook eens bij de informatieve boekjes of de ‘samen leesboekjes’. Dit zijn boekjes met moeilijke en makkelijkere tekst zodat je samen met je kind kunt oefenen. Kijk eens op www.kinderboekentips.nl Deze site helpt je kind bij het vinden van leuke boeken.
  • Wanneer je zoon het nut van het snel lezen niet inziet dan is het belangrijk om hem te overtuigen. In de hogere groepen moet je heel veel lezen; bij begrijpend lezen maar ook bij geschiedenis en aardrijkskunde, verkeer en natuuronderwijs. Wanneer je steeds heel langzaam leest, krijg je nooit je taken af. Bovendien kun je ook veel leuke films zien wanneer je de ondertiteling mee kan lezen!
  • In de klas maar ook thuis is het wellicht een idee om het werk wat afwisselender te maken door ook de computer of een e-reader/iPad in te schakelen. Op het oudergedeelte van de website van uitgeverij Zwijsen staan spelletjes die aansluiten bij de methode Veilig leren lezen: www.zwijsen.nl. Ook op de website www.meestermichael.nl vind je heel veel leuke leesoefeningen op alle niveaus.
  • Bespreek samen met de leerkracht wat mogelijk is om het oefenen met lezen interessanter te maken. Ook wanneer je kind al beter leest dan de rest mag je van de leerkracht verwachten dat zij jouw zoon naar een hoger plan probeert te tillen. Tegen een goede voetballer zeg je immers ook niet dat hij wat minder hoeft te trainen dan de rest.
  • Wanneer je een stuk tekst leest met een stopwatch, kun je goed meten hoe snel je vooruit gaat door te oefenen. Kinderen die competitief zijn ingesteld vinden dit vaak erg leuk.
  • Stel de leerkracht voor een plan te maken om het werk van je zoon in kleinere stukjes te verdelen. De leerkracht moet dan zorgen dat hij precies weet welke taakjes af moeten en welke hij kan kiezen voor tussendoor of als hij helemaal klaar is. Een aftekenlijst (of dagtaakformulier) zal helpen. De meeste scholen werken hier al mee.
  • Alle jonge kinderen hebben veel behoefte aan beweging. Zeker in de onderbouw moet hier voldoende aan tegemoet gekomen worden. Sommige kinderen hebben nog meer behoefte aan die beweging dan anderen. Als de leerkracht deze kinderen iets vaker van de stoel laat lopen door bijvoorbeeld hun schrift zelf in te laten leveren, een boodschapje bij de buren laat doen of korte taakjes geeft waardoor het vaker van materiaal moet wisselen, kan dit wat lucht geven.

Probeer op een positieve manier samen te werken met de leerkracht en zorg dat het plan op papier komt en geëvalueerd wordt. 

Reageer op artikel:
Mijn zoon verveelt zich omdat hij al kan lezen (groep 3)
Sluiten