redactie
redactie Gezondheid 6 apr 2020

De gezondheidsvoordelen van minder vlees eten

Er zijn tientallen redenen te bedenken om geen of minder vlees te eten. Sommige mensen willen gewicht verliezen, anderen willen meer energie te krijgen of ze willen het risico op hart- en vaatziekten tegen gaan. Plantaardig eten doet namelijk veel voor je gezondheid. Nieuwsgierig? Check deze gezondheidsvoordelen die je kunt verwachten als je de switch hebt gemaakt.

1. Je hebt minder kans op ontstekingen in je lichaam

Als je vlees, kaas en sterk bewerkt voedsel eet, is de kans groot dat je een verhoogd ontstekingsniveau in je lichaam hebt. Hoewel sommige kortdurende ontstekingen (zoals na een blessure) normaal en zelfs noodzakelijk zijn om te herstellen, is een ontsteking die maanden of jaren aanhoudt dat niet.

Chronische ontstekingen zijn in verband gebracht met de ontwikkeling van aderverkalking, hartaanvallen, beroertes, diabetes en auto-immuunziekten.

Plantaardig eten is daarentegen van nature ontstekingsremmend, omdat het veel vezels, antioxidanten en andere fytonutriënten bevat. Daarnaast bevat het minder verzadigd vet en endotoxine (gifstoffen die vrijkomen uit bacteriën die veel voorkomen in dierlijk voedsel).

Studies hebben aangetoond dat mensen die een plantaardig dieet volgen, hun CRP-waardes (C-reactief proteïne) drastisch kunnen verlagen, waardoor er minder kans is op ontstekingen.

2. Je cholesterolgehalte verlaagt

Een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed is een belangrijke risicofactor voor hartaandoeningen en beroertes. Die twee zorgen samen voor ongeveer één derde van de totale sterftegevallen in Nederland.

En de belangrijkste motor voor het cholesterolgehalte in ons bloed is verzadigd vet en dat is voornamelijk te vinden in vlees, gevogelte, kaas en andere dierlijke producten.

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer mensen plant-based gaan eten, hun cholesterolgehalte in het bloed tot 35 procent daalt. Dat komt doordat er weinig verzadigd vet, nul cholesterol en veel vezels zitten in groente, fruit en peulvruchten. Ook van soja is aangetoond dat het een rol speelt bij het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed.

3. Je darmflora krijgt een make-over

De biljoenen micro-organismen die in ons lichaam leven worden heel belangrijk bevonden voor onze algehele gezondheid. Ze helpen niet alleen om ons voedsel te verteren, maar ze produceren ook essentiële voedingsstoffen, trainen ons immuunsysteem en houden ons darmweefsel gezond.

Studies hebben ook aangetoond dat ze een rol spelen bij de ontwikkeling van obesitas, diabetes, auto-immuunziekten en darm- en leveraandoeningen.

Plantaardig voedsel zorgt voor een gezonde darmflora, want de vezels in groente, fruit en peulvruchten bevorderen de groei van ‘goede bacteriën’ in ons lijf. Aan de andere kant kunnen vezel-arme diëten (zoals die met veel zuivel, eieren en vlees) de groei van ‘slechte bacteriën’ juist bevorderen.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig veel vlees eten, meer TMAO (Trimethylamine) dan veganisten of vegetariërs hebben. Een hoog TMAO gehalte is gerelateerd aan beroertes en hartkwalen.

Opvallend is dat mensen die plant-based eten, weinig of geen TMAO aanmaken nadat ze een keer vlees hebben geheten, omdat ze een totaal andere darmflora hebben. Het duurt dus maar een paar dagen om deze bacteriële patronen te doorbreken!

4. Je hebt minder kans op diabetes 2

Diabetes is een van de meest voorkomende chronische ziekten in Nederland. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben diabetes en elke week komen daar 1000 mensen bij. Uit alle onderzoeken komt naar voren dat mensen die rood vlees of bewerkt vlees eten, meer kans hebben op diabetes type 2.

Veel mensen denken bij rood vlees aan rosbief en biefstuk, maar rood vlees is al het vlees van zoogdieren. Dus zowel rundvlees, varkensvlees, geitenvlees en lams- of schapenvlees.

Bewerkt vlees wil zeggen dat er stoffen aan zijn toegevoegd en het is verwerkt tot bijvoorbeeld worst, spek, paté, vleeswaren of hamburgers. Daar zitten veel ongezonde soorten vet in, met veel zout.

Als je iedere dag 100 tot 120 gram rood vlees eet, stijgt je kans op het krijgen van diabetes type 2 met vijftien procent. Waardoor dit komt, is nog niet helemaal duidelijk. Mogelijk zijn het de conserveringsmiddelen in bewerkt vlees of is het het ijzer dat in vlees voorkomt.

5. Je hebt minder risico op kanker

Minder vlees eten helpt je ook beschermen tegen sommige vormen van kanker. Ook hierbij is weer een link met rood en bewerkt vlees.

Elke honderd gram rood vlees per dag meer zorgt voor een zeventien procent hoger risico op darmkanker en als je vijftig gram bewerkt vlees per dag eet, neemt je risico op het krijgen van darmkanker met achttien procent toe vergeleken met iemand die geen bewerkt vlees eet.

Hier is het ijzer in vlees (heemijzer) waarschijnlijk de boosdoener. Deze vorm van ijzer kan er voor zorgen dat er meer nitrosaminen in het lichaam ontstaan. En nitrosaminen zijn mogelijk kankerverwekkend.

Het is wel goed om dit in perspectief te plaatsen: of je daadwerkelijk kanker krijgt, hangt af van veel factoren. Bijvoorbeeld of je rookt en of kanker in de familie voorkomt. Bovendien is de kans op kanker door roken vele malen groter dan de kans op kanker door het eten van rood vlees.

Gezonde levensstijl

Sowieso is het goed om te realiseren dat vegetariërs over het algemeen een gezondere levensstijl hebben dan vleeseters. Ze eten vaak veel groente en fruit, volkoren producten en peulvruchten en juist minder bewerkte producten, waar veel suiker en vet in zit.

Doordat ze bewuster bezig zijn met eten, wordt de kans op ziekten op natuurlijk ook verlaagd. Maar je vlees (af en toe) vervangen is dus niet alleen goed voor het milieu en lief voor de dieren, maar ook gezond.

Dit artikel verscheen eerder op Bedrock en werd geschreven door Malu Kirschbaum.

Lees ook: 5 overheerlijke recepten voor kindvriendelijke wraps (ook geschikt voor ouders)

Reageer op artikel:
De gezondheidsvoordelen van minder vlees eten
Sluiten