Moeilijk inslapen

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Slecht inslapen kan meerdere oorzaken hebben:

  • stress, piekeren
  • verkeerde slaapgewoontes
  • te veel beeldscherm/mobiele telefoon voor het slapen
  • verschoven slaapritme
  • ademhalingsproblemen in de nacht

Je kunt een aantal zaken in acht nemen bij deze mogelijke oorzaken:

  • Zie toe op een vast slaapritueel
  • Zorg voor een opgeruimde, frisse kamer met voldoende frisse lucht
  • Geen beeldschermgebruik (tv/computer/tablet/telefoon) 1 uur voor het naar bed gaan
  • Geef positieve aandacht met quality time voor het slapen gaan

Wanneer je zicht hebt op de oorzaken en daar zoveel mogelijk maatregelen voor hebt genomen, kan het gebruik van melatonine een beter slaapritme geven.

Melatonine is een lichaamseigen hormoon dat in de pijnappelklier in het hoofd wordt aangemaakt. Melatonine zorgt ervoor dat je je slaperig gaat voelen. Er wordt 24 uur per dag melatonine geproduceerd. Overdag in kleine hoeveelheden maar in het donker grotere hoeveelheden. 
De aanmaak van melatonine kan bij iedereen verschillen, je ziet vaak dat kinderen met bijvoorbeeld adhd of kinderen met een ontwikkelingsachterstand minder melatonine aanmaken en daardoor dus ook slechter slapen.

Bij veel kinderen wordt er wel voldoende melatonine aangemaakt maar komt de piek te laat waardoor ze toch later zullen inslapen. Tijdens schooldagen dient er weer vroeg te worden opgestaan waardoor je kind een mogelijk slaaptekort kan ontwikkelen. Dit kan weer leiden tot prikkelbaarheid en vermoeidheid, wat weer als gevolg kan hebben dat het inslapen in de avond wederom slecht zal zijn. Hierdoor kan een vicieuze cirkel ontstaan.

Om deze vicieuze cirkel te doorbreken zou je melatonine aan je zoon kunnen geven. Melatonine is verkrijgbaar in tabletten en de gewenste dosering bij kinderen is ongeveer 2-3 mg. De tabletten moeten ongeveer 1 uur voor bedtijd ingenomen worden. Zorg voor rust in dat uur (dus zoals gezegd, bijvoorbeeld geen beeldscherm).
Het duurt vaak enkele dagen tot weken voordat het lichaam een nieuw slaapritme heeft, dus gebruik de melatonine enkele weken voordat je conclusies kunt trekken over de werking. 

Voor de duidelijkheid: melatonine is geen slaapmiddel dat je neemt en direct effect geeft!

Reageer op artikel:
Moeilijk inslapen
Sluiten