Moeite met dromerige kind

redactie 19 jun 2018 Gedrag

antwoord

Er spelen hier twee dingen:

  1. Jij als ouder en je reacties (en gevoelens) op je kind
  2. Hoe kun je als ouder je kind helpen dit te leren?

Ik ga eerst even in op punt 1. Ik merk dat je het behoorlijk lastig hebt met je eigen emotie en vooral reactie. Ik denk dat veel ouders dat heel goed begrijpen en ook herkenbaar vinden. De meeste van ons willen tenslotte liefst altijd geduldig reageren en overal heel relaxed en pedagogisch correct mee omgaan. Maar we zijn allemaal maar mensen met onze eigen kwaliteiten en tekortkomingen en onze buien. En geloof me, dat lukt (bijna) niemand! Dat hoeft ook niet. Aan de andere kant: als je merkt dat het te vaak en te heftig gebeurt, is dat wel een teken om er iets mee en aan te doen. 

Een paar ideeën voor jou zelf en voor jullie samen:

  1. Is ze verder wel zelfstandig in dingen, passend bij haar leeftijd? Dan kan het zijn dat ze gewoon niet zo sterk is in opstarten en daar voorlopig nog wat meer hulp bij nodig heeft. Als ze zich bij gym maar goed en binnen de tijd kan omkleden en het haar verder op de dag niet echt dwarszit, dan kan dit iets zijn waar je gewoon voorlopig iets meer bij blijft sturen. Een trage starter… dat kan!
  2. Het helpt om je kind echt te accepteren zoals ze is. Wat jij en jullie ook doen, ze zal een dromertje blijven. En opschieten en heel veel dingen onthouden en afwerken zal wellicht nooit haar sterkste kant worden. So be it! Door het te zien en accepteren als iets wat bij haar hoort kun je er hopelijk al wat milder mee om gaan en in staan. Zo zal jij – al doe je nog zo je best – waarschijnlijk nooit enorm geduldig worden. Dat ben jij: een snel opgewonden standje ! Door dat van elkaar uit te spreken en dus te weten en te accepteren kun je al heel wat irritatie en rotgevoelens weghalen.
  3. Daarnaast is het natuurlijk fijn en ook belangrijk om uit te zoeken waar jullie allebei nog winst kunnen behalen. Wat het kan heus nog wel iets makkelijker verlopen dan het nu doet. Een mooi streven en vast haalbaar omdat jullie er nu allebei van balen en het graag anders zien. Dat is het beste uitgangspunt voor verandering! 
  4. Bespreek samen wat jullie graag anders willen zien. Hoe zou dat er dan uitzien? Wat zou er anders zijn als het leuker en makkelijker verloopt? En waarom zou dat voor haar (en voor jou) fijner zijn?
  5. Laat haar meedenken: wat helpt haar en waardoor zal het haar eerder lukken om te leren op tijd, redelijk zelfstandig en gezellig de deur uit te gaan voor school? Welke dingen die jullie nu al bedacht hebben werken al (een beetje)? Wat helpt haar nog meer? Wat blijven jullie samen doen en wat kan ze (wel) al alleen? Hoe help je haar herinneren? Misschien door een leuk codewoord of af en toe te benoemen hoeveel tijd er nog is. Of steeds iets zelfstandig en zonder hulp erbij doen?
  6. Bespreek de komende tijd na het maken van de afspraken elke avond voor het slapen gaan elke stap – hoe klein of hoe groot ook – die op die dag gelukt is. Wat werkte er en wat lukte? En wat gaat ze de dag erna ook proberen te laten lukken? Bespreek vooral ook hoe het haar gelukt is en neem de reden van het succesje mee in de aanpak van de volgende ochtend. Ga niet of veel minder in op wat nog niet liep. Alleen in termen van ‘hoe kunnen we zorgen dat dat ook iets beter lukt?’
    (Voorbeeld: ‘Dus het hielp vandaag goed dat ik even binnenkwam en rustig zei hoelang je nog hebt. Dat kunnen we dan vanaf nu afspreken. Is dat een goed idee?’)
  7. Zo kun je tegelijk afspreken dat jij ook iets gaat leren, namelijk om tijdens de ochtenden rustiger en minder (snel) boos te reageren. Bespreek ook waarom dat voor jou (en haar) fijn zou zijn. Laat haar meedenken hoe dat jou misschien kan lukken en spreek ook een codewoord af wat zij kan zeggen als jij de afspraak even vergeet. Door het een gezamenlijk leerprojectje te maken maak je het leuk en speels, en is het niet alleen iets wat zij moet. Dan werkt het vaak veel beter. Bespreek dus ook elke avond hoe het bij jou is gegaan. 

Kortom een stukje acceptatie (‘ze heeft dus meer tijd nodig en doet in de ochtend misschien niet alles zelfstandig, dat is wat het is en dat is oké’), leuk maken om allebei iets te leren en gebruik maken van de kleine succesjes en hierop doorborduren. Dat geeft hopelijk een stuk verbetering! Succes!

Je zult ook baat hebben bij de online opvoedtrainingen Positief Opvoeden (2 weken) en Positief en Creatief Opvoeden (8 weken) die ik voor J/M ontwikkelde.

Reageer op artikel:
Moeite met dromerige kind
Sluiten