Moeite met zelf spelen

redactie 19 jun 2018 Buitenspelen

antwoord

Wanneer je thuis één kind hebt, kan het erin geslopen zijn dat je als ouder heel veel tijd samen met je kind doorbrengt. Omdat er geen broertjes of zusjes zijn, spring je als ouder in als speelmaatje. Logisch en prima natuurlijk, maar wanneer je dat heel vaak doet, leert een kind niet goed om zichzelf te vermaken. En dat verwacht je wel van je kind, zeker als het wat ouder wordt. 
Natuurlijk hoeft dat in jullie geval helemaal niet zo te zijn. Het kan ook gewoon bij je kind horen dat hij/zij het (nog) lastig vindt zichzelf te vermaken. 
Hoe gaat het op school als ze iets voor zichzelf moet doen of een tijdje zelf moet werken? Ziet de juf het ook of lukt het haar daar wel? Daaraan kun je misschien zien of een kind het wel kan, maar thuis snel jou als speelkameraadje vraagt. Vraag het de juf eens!

Je kunt een kind leren om een tijdje zelf te spelen. Dat kun je al van jongs af aan doen. 
Een paar ideeën die daarbij kunnen helpen: 

  • Leer een kind al van jongs af aan dat je niet de hele tijd tot zijn beschikking staat. Bij baby’tjes kun je hier al mee beginnen. Vertel je kind duidelijk dat het nu even tijd is om alleen te spelen en vertel wanneer jij er weer bent. 
  • Wissel samen spelen en alleen wat doen af. Bij jonge kinderen en kinderen die het moeilijk vinden en het nog moeten leren, hou je de tijd van alleen spelen in het begin kort (aantal minuten). Breid het langzaam uit. Prijs je kind als het gelukt is.
  • Je kunt een kind met bijvoorbeeld een kookwekker of klok leren wanneer jij weer komt of meespeelt, en wanneer je even wat anders gaat doen. Bij het belletje ben je er weer! Zo maak je het ook een beetje speels. Je kunt er ook een beloningssysteem aan koppelen, waarbij een kind een stickertje krijgt als het lukt om alleen te spelen – maar dat hoeft vaak helemaal niet. Ik zou het alleen doen als een kind er echt heel veel moeite mee heeft. Een kind prijzen met woorden is meestal voldoende.
  • Om het je kind te leren, zouden jullie een tijdje samen een schema kunnen maken voor bijvoorbeeld ’s middags na school. Spreek samen de middag door (de dag ervoor of als je kind thuiskomt) en plan in: buitenspelen, tv/computer-tijd, zelf spelen, samen een spelletje, tekenen, enzovoort. Dat maakt het overzichtelijk en duidelijk, en helpt om te bedenken hoe je een middag kunt invullen.
  • Het helpt vaak om na overgangsmomenten (als een kind uit school komt, jij uit je werk komt of na logeerpartij) even tijd samen in te plannen. Je kind moet dan als het ware even ‘papa/mama’- opladen. Daarna kun je weer vragen van een kind om alleen te spelen. Zo zou je met haar ook een momentje papa/mama-tijd kunnen inplannen vlak voor het naar bed gaan. Nog even een spelletje samen.
  • Een inkopper misschien: maar zorg ervoor dat je voldoende speelgoed in huis hebt wat je kind alleen kan doen. 
  • Het kan ook helpen als je bij periodes wel bij haar in de buurt bent, terwijl zij bijvoorbeeld tekent, maar niet steeds met haar bezig bent. Je leest bijvoorbeeld de krant naast haar aan tafel.
  • Maak kaartjes of een lijstje met alles wat je alleen kunt doen. Soms moeten kinderen even op weg geholpen worden om iets te bedenken. Dan lijkt het alsof ze het niet kunnen, maar zijn ze gewoon even niet creatief genoeg om iets leuks te verzinnen. 
  • Schrik niet van een kind dat zich verveelt en op de bank hangt. In onze drukke maatschappij en de hectiek van alledag is het eigenlijk heel goed als kinderen zo nu en dan ook eens lekker mogen niksen en hangen. 
Reageer op artikel:
Moeite met zelf spelen
Sluiten