Moet school de data van toetsen aankondigen?

redactie 19 jun 2018 Groepen 1-8

antwoord

Het antwoord is; ja. Scholen zijn niet verplicht om de data waarop toetsen van het leerlingvolgsysteem (Cito) worden afgenomen kenbaar te maken aan de ouders. Veel scholen zullen dit bewust niet doen. Ik zal proberen uit te leggen waarom.

De toetsen van het leerlingvolgsysteem zijn een onderdeel van het registratiesysteem van de kleuterjuf. Zij zal dagelijks haar kleuters observeren en vorderingen noteren. Het observeren van een kleuter in de bouwhoek, een gesprekje met een leerling tijdens het buitenspelen, de rijmspelletjes en letterspelletjes in de kring; een leerkracht van de kleutergroep heeft op al deze momenten haar oren en ogen wijd open. Het zijn allemaal momenten waarop de leerkracht zich een beeld vormt van een jong kind dat zich ontwikkelt. 

Een kleuter ontwikkelt zich sprongsgewijs. De ene dag kent het nog geen kleuren en heeft het nog geen enkel gevoel wat betreft rijmen, de volgende dag lijkt er een luikje in de hersens te zijn opengegaan en lukt het ineens allemaal wel. Dit is ook de reden waarom leerkrachten van groep 1/2 zo’n weerstand hebben tegen Cito-toetsen bij de kleuters. De term ‘Cito’ heeft zo’n zwaar gewicht gekregen dat ouders soms hun kinderen willen voorbereiden, vroeg naar bed willen doen en op het hart willen drukken om vooral heel goed hun best te doen. Terwijl je als leerkracht van groep 1/2 goed beseft dat dit een momentopname is. De regering heeft onlangs terecht besloten om de Cito-toetsen bij kleuters niet meer verplicht te stellen. Ik ben blij met deze beslissing, want kleuters moeten de kans krijgen om zich op eigen tempo te ontwikkelen zonder Cito’s die ze achtervolgen alsof het studenten zijn.

De ene kleuter is een ster in lezen, de ander kan enorm moeilijke puzzels maken of al rekenen als een kind uit groep 4. Er is vaak sprake van een ontwikkelingsvoorsprong op een bepaald gebied. Een kleuter kan soms nauwelijks een woord spreken en dan ineens mooie volzinnen in de kring laten horen. Wanneer een kind ouder wordt, komt er geleidelijk meer evenwicht in de ontwikkeling. 
Wat ik duidelijk wil maken is dat je jonge kleuters de tijd en ruimte moet geven om zich te ontwikkelen. Cito-toetsen zijn op deze leeftijd meer dan ooit een momentopname waar niet te veel waarde aan gehecht mag worden. 

Wanneer de leerkracht ouders inseint over het moment van deze toets lijkt het alsof dit een belangrijk punt is waarop leerlingen moeten laten zien wat ze kunnen. Het krijgt te veel gewicht! Misschien heeft jouw zoon op de dag van de toets net geen zin om zo’n werkje op papier te maken, omdat hij net een mooie garage wil gaan maken met zijn vriendje in de bouwhoek. Van een boekje met vragen – waarvan je ouders ook nog zeggen dat het heel belangrijk is – wordt je zoon misschien wel heel zenuwachtig en dus heeft hij er echt geen zin in. Hij wil graag spelen of die hele leuke puzzel afmaken waar hij de dag daarvoor aan was begonnen.

Een jong kind kun je niet voorbereiden op een toets. Een jong kind leeft in het moment. De kleuterjuf weet dit en kent jouw kind. Ze zal zich een goed beeld gaan vormen en de Cito-toets daarin meenemen. Net zoals al haar andere aantekeningen en observaties.

Mijn advies: neem die Cito met een korreltje zout en luister goed naar wat de kleuterjuf weet te vertellen over je zoon.

Reageer op artikel:
Moet school de data van toetsen aankondigen?
Sluiten