‘Niemand is een chaoot’

redactie 21 jun 2018 Ouders

Rondslingerende post, bergen ongestreken was en overal speelgoed. In veel gezinnen is wanorde een voordurende bron van stress en ergernis. The Get Organized Company leert ouders èn kinderen hoe ze de chaos kunnen bedwingen. Want een opgeruimd huis zorgt ook weer voor ruimte in het hoofd.

Het huishouden wordt sterk onderschat,’ vindt van Anne-Lies van Overbeek. Zij was tien jaar geleden de eerste professionele ‘organizer’ in Nederland en staat nu aan het hoofd van The Get Organized Company. ‘Mensen willen zo veel, dat het huishouden er meestal even snel tussendoor moet. We willen liever leuke dingen doen. Vaak zie ik dat mijn klanten daardoor de basis vergeten. Op een gegeven moment raken ze het overzicht kwijt. Ze hebben constant het gevoel dat ze nergens meer aan toekomen.’

The Get Organized Company begeleidt mensen die zijn vastgelopen in hun eigen wanorde. Tijdens de eerste ontmoeting stuit Anne-Lies van Overbeek vaak op schaamte. ‘Het is moeilijk om toe te geven dat je het niet redt,’ legt ze uit. ‘Veel mensen voelen zich schuldig, omdat ze steeds het gevoel hebben overal tekort te schieten. Ze hebben te weinig aandacht voor hun kinderen en voor hun eigen ouders. En dan zeggen ze: ‘Ik ben zo’n chaoot.’ Mijn motto is: niemand is een chaoot. Je moet alleen een manier vinden om het huishouden te runnen zoals het bij jóu past.’

Tijdens een telefonisch intake-gesprek peilt Van Overbeek de motivatie van een klant. Want ‘organizen’ is niet iets wat je even snel doet. Mensen moeten er echt ‘voor gaan’ en tijd vrij maken. Hoeveel tijd precies, kan Van Overbeek niet zeggen, dat varieert per geval van een dag tot meerdere dagen. Na het eerste telefoontje komt The Get Organized Company thuis langs om de situatie te bekijken. ‘Het eerste dat we doen is door de fysieke ruimte heengaan,’ vertelt Van Overbeek. ‘Daarmee bedoel ik de spullen. Want daar worden mensen vaak letterlijk ziek van. Ik moet de auto nog wassen, ik moet strijken, ik moet de afwas doen. Alle heeft aandacht nodig en dat wordt vaak vergeten.’ En dan wordt alles even flink door haar opgeruimd? ‘Niet door ons. Wij zijn geen werksters: we begeleiden de opruimsessies. We leren de mensen vaardigheden waardoor ze voor-taan zelf de boel draaiende kunnen houden. Wat is de handigste manier voor jou om boodschappen te doen: één keer per week of dagelijks? En hoe weet je wat er nog in de keukenkastjes staat en wat moet worden aangevuld? Pas als ze opgeschoond zijn, kunnen ze alles overzien en keuzes maken. Misschien zijn er bijvoorbeeld taken die je wil uitbesteden. Zo kun je prioriteiten stellen. Sommige vrouwen geven uiteindelijk toe: ‘Ik ben helemaal geen huisvrouw!’ Er zijn zoveel ingesleten patronen waardoor gezinnen al jarenlang draaien op een manier waar niemand eigenlijk blij mee is.’

Ook een rommelige administratie is voor veel mensen een zware last, merkt Anne-Lies van Overbeek. ‘Brieven en nota’s liggen soms overal, in de keuken, in de slaapkamer. Na een tijdje krijg je onbetaalde rekeningen, de telefoon wordt afgesloten. Nou, daar slaap je slecht van. Mensen zien het vaak niet eens meer maar ze nemen het onbewust wel mee. Ze gaan gestrest naar hun werk. Oppervlakkig lijkt alles goed te gaan, maar daaronder zitten grote gaten.’

‘Dus wij gaan met de bewoners door het huis en verzamelen alle administratie. Alles gaat gescheiden in mappen. Dat geeft enorm veel nieuwe energie.’

En de service gaat nog verder. ‘Ik bespreek bijvoorbeeld ook het testament, want veel klanten hebben niks geregeld voor de kinderen in geval van overlijden.’

Gebrek aan overzicht

The Get Organized Company loopt als een trein. Van beursgenoteerde bedrijven tot heel gewone huishoudens, overal lijkt er behoefte te zijn aan structuur en netheid. Volgens Van Overbeek past het in deze tijd dat gezinnen meer moeite hebben alles op orde te houden. ‘We hebben het goed gehad de afgelopen tijd. Daardoor is een sfeer ontstaan van: het moet allemaal kunnen. Je moet met het hele gezin op vakantie, je moet een leuke baan, je moet mooie kleren, je moet leuke hobby’s. Iedereen heeft ontzettend veel spullen.

Wat ik merk, is dat het mensen in deze overdaad aan spullen en prikkels niet lukt om keuzes te maken. Moet ik eerst strijken of eerst naar mijn zieke moeder? Ze raken het overzicht kwijt.’

In de gezinnen waar ze komt, ziet Van Overbeek dat er nog altijd een grote last rust op de schouders van de moeders. Maar dat hebben ze volgens haar echt aan zichzelf te danken: ‘Ze denken altijd: dat kan ik sneller en beter. Vrouwen moeten leren anderen toe te laten. Wij komen in overleg met het hele gezin tot een goede taakverdeling. Wie zet de vuilnis buiten, wie hangt de was op, wie wast er af? Wij wijzen nooit aan wie wat moet doen, want dan helpt het niks. We kijken heel goed wat bij welk gezin past.’

De kinderen krijgen een eigen rol in The Get Organized Thuistraining. ‘We hebben speciale mensen in dienst die zorgen voor de kinderkamers,’ vertelt Van Overbeek. ‘Opruimen kun je ze heel vroeg aanleren. Waar het om gaat is dat je niet zegt: “Jij moet dit doen, of jij bent een rommelkont.” Kinderen interesseren zich echt wel voor opruimen, daar ben ik van overtuigd, je moet ze er alleen in betrekken en dat doen ouders veel te weinig. Binnen een gezin proberen we alles op elkaar af te stemmen. Ze moeten leren afspraken met elkaar te maken. En dan moet er wekelijks een werkoverleg gehouden worden. Dan merk je hoe creatief kinderen zijn. Als je ze maar zelf laat denken!’

Duur, maar duurzaam

Het klinkt allemaal ideaal: eindelijk structuur en rust in huis. Maar hoeveel kost het eigenlijk om ‘georganiseerd’ te worden? Daar wil Van Overbeek niets over zeggen. ‘Het hangt het er vanaf wat er precies moet gebeuren en hoeveel tijd dat gaat kosten,’ zegt ze. Dat het niet goedkoop is, is wel duidelijk. Van Overbeek: ‘Je moet het er gewoon voor over hebben. Sommige klanten hebben besloten hun vakantie dit jaar over te slaan. Onze energie is kostbaar, maar wij leveren dan ook resultaat.’

Een bijkomend voordeel van de hoge kosten, is dat mensen er extra voor waken niet terug te vallen na The Get Organized thuistraining. ‘Het wordt een soort tweede natuur,’ legt Van Overbeek uit. ‘En je bent natuurlijk wel gek als je zo je best hebt gedaan en er zoveel in hebt geïnvesteerd, om dat te laten schieten! Als wij weggaan, hebben mensen niet alleen meer tijd en ruimte in hun huis gekregen, maar ook in hun hoofd. En, heel belangrijk, er is meer aandacht voor de zorg voor kinderen en ouders. Want kinderen worden er heel vaak de dupe van als hun ouders continu achter de dingen aanlopen.

Wij zorgen ervoor dat mensen tijd vrij maken om eens goed te kijken naar hoe ze het nou eigenlijk willen. We leven heel vluchtig tegenwoordig. Ik kom uit het katholieke Zuiden. Mijn moeder was huisvrouw en zij ging eens in de zoveel tijd op ‘retraite’ in een klooster. Dan gingen al die vrouwen bidden en nieuwe afspraken met zichzelf maken. Wat wij doen lijkt daar wel een beetje op. Het is een bijzonder proces, een soort time-out.’

Hoe hou je het huis op orde?

Adviezen van Anne-Lies van Overbeek

  • Maak beleid!
    Denk na over hoe u het thuis wilt en doe niet zomaar iets.
  • Neem de taakverdeling onder de loep
    Beslis wie wat doet in huis en laat ook taken over aan anderen.
  • Geef kinderen verantwoordelijkheden
    Begeleid ze bij het opruimen, in plaats van ze te betuttelen.
  • Bepaal wat u leuk of vervelend vindt
    Maak een lijstje van dingen die u wel en niet graag doet. Zo krijgt u zicht op hoe u het wil. Als het hele gezin meedoet, kunt u de taken beter verdelen
  • Doorbreek patronen
    Neem niet alles voor lief omdat het al jaren zo gaat. Durf veranderingen toe te laten
  • Maak prioriteitenlijstjes
    Scheidt hoofd- en bijzaken, dat voorkomt veel stress
  • Maak keuzes!
    En neem daar de tijd voor. Wil ik dit nog wel? Bij alles wat er binnenkomt moet een bewuste keus worden gemaakt. Niet alles het huis binnenslepen
  • Neem de tijd bij een verandering
    Als u in een andere fase komt (nieuw kindje, andere baan, verhuizing) neem dan goed de tijd om te bedenken hoe u het vanaf nu wilt in huis
  • Introduceer het familieberaad
    Een wekelijks werkoverleg zorgt voor betrokkenheid van iedereen.
  • Maak een klachtenschriftje en een positief schriftje
    Elk gezinslid moet kunnen opschrijven wat hem wel of niet zint in huis en dat kan tijdens het familieberaad overlegd worden.
  • Maak een reparatieschrift
    Een lijstje van dingen die kapot zijn zorgt ervoor dat die ook echt gemaakt worden.
  • Geef elk ding een naam en een plek
    Speelgoed hoort in de speelbak, post bij de administratie. Op die manier wordt opruimen niks anders dan de dingen weer op de juiste plek leggen.

Meer informatie? Zie www.getorganized.nl. Of bel tel. 030-688 10 61

 

Reageer op artikel:
‘Niemand is een chaoot’
Sluiten