Niet in slaap vallen

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Tijdens de puberteit zijn de slaapbehoefte en het slaapritme onderhevig aan verandering. Kinderen gaan later naar bed en slapen langer uit, wat vaak alleen maar in het weekend kan. 
Kinderen van deze leeftijd hebben gemiddeld 9 tot 10 uur slaap nodig per nacht. 

Moeilijk in slaap komen kan de volgende oorzaken hebben:

  • cafeïne (koffie, thee, cola, maar denk ook aan energy drankjes!)
  • actief zijn net voor bedtijd (bijvoorbeeld sporten in de avonduren) 
  • veel achter de computer of tv zitten (blauw licht geeft verstoring van het dag/nachtritme) 
  • te veel afleiding (bijvoorbeeld mobiel mee naar de slaapkamer en sms’jes checken) 
  • piekeren 

Om een betere nachtrust voor je dochter te bewerkstelligen kan je de volgende adviezen in acht nemen: 

  • ontwikkel een regelmatige slaapgewoonte (probeer ook in het weekend dezelfde bedtijd aan te houden) 
  • vermijd cafeïne-houdende dranken 
  • zorg voor lichamelijke beweging maar doe dit minstens vier uur voordat er geslapen moet worden 
  • probeer voor het slapen gaan iets ontspannends te doen. Bijvoorbeeld: het nemen van een warm bad of het lezen van een boek 
  • vermijd tv en computers voor het slapen gaan 
  • indien je dochter na een half uur de slaap nog niet kan vatten, zou je haar even uit bed mogen laten komen om eventjes iets anders ontspannends te doen en het daarna opnieuw te proberen.
Reageer op artikel:
Niet in slaap vallen
Sluiten