Of pushen we te weinig? + Tips

redactie 19 jun 2018 Aanmoedigen

Westerse ouders zijn slappelingen die hun kinderen opzadelen met een onterecht zelfvertrouwen. Dat is de boodschap die Amy Chua in haar boek Battle Hymn of the Tiger Mother uitdraagt. De kinderen van deze Chinees-Amerikaanse mogen nooit met vriendjes thuis spelen, moeten altijd negens en tienen op hun rapport halen en dienen in elke activiteit uit te blinken – uitgezonderd natuurlijk de vakken gymnastiek en drama.

Westerse ouders vinden het al heel wat als hun kind een half uur per dag oefent voor de muziekles. Bij Chinese ouders geldt dat slechts als opwarming. Amy Chua koos de instrumenten voor haar dochters – piano voor de oudste, viool voor de jongste – en liet ze drie, vier en soms wel vijf uur per dag oefenen. Toen de jongste het stuk The Little White Donkey niet onder de knie kreeg, dreigde ze haar poppenhuis mee te geven aan het Leger des Heils en toen dat niet werkte, dat ze drie, vier jaar haar verjaardag niet zouden vieren. Het meisje was toen 7.

Absurde kadaverdiscipline natuurlijk, maar tegelijk houdt Amy Chua ouders in Amerika ook een spiegel voor. Want Amerikaanse scholieren en studenten worden de laatste jaren in internationale vergelijkende onderzoeken voorbijgestreefd door vooral Oosterse studenten. Of het nu om wiskunde, biologie of natuurkunde gaat; de Amerikanen zijn verdwenen uit de top 10 en afgezakt naar soms zelfs de dertigste plaats. Alleen wat betreft zelfvertrouwen staan ze nog bovenaan.

Westerse ouders vinden alles van hun kinderen 'Great!', zegt Chua, maar ze vergeten erbij te vertellen dat je alleen heel goed wordt als je er ook heel hard voor werkt.

Helpen zonder te pushen

'Sommige ouders zijn voor de Cito-eindtoets zo zenuwachtig, dat hun kind er helemaal door van slag raakt en z'n toets verpest. Terwijl hij zich al wel voor een bepaalde school heeft ingeschreven. Dat is natuurlijk een drama, want de Cito-uitslag geldt steeds vaker als harde grens.' Laura Huisjes werkt bij het Amsterdamse onderwijsbegeleidingsinstituut ABC. Als de Cito-uitslag tegenvalt, komen hier zo'n 450 kinderen voor aanvullend onderzoek. 'Dan kijken wij of dit de goede weergave is van de mogelijkheden van een kind. Daardoor bestaat de kans om toch nog te worden toegelaten.'

Ook de overgang naar de brugklas wordt vaak door ouders onderschat, is de ervaring van Huisjes. Veel kinderen kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken. Maar hoe doe je dat op een goede, positieve manier?

Haar adviezen:

  1. Kinderen vinden het vaak moeilijk om hun werk te structureren. Neem bijvoorbeeld samen de agenda door en leg uit hoe je die gebruikt.
  2. Het heeft natuurlijk geen zin om pas de dag voor een proefwerk te gaan leren. Maak samen met je kind een indeling, zodat hij de leerstof over verschillende dagen spreidt.
  3. Zorg voor een werkruimte waar hij geconcentreerd en rustig kan werken.
  4. Vraag niet voortdurend naar cijfers. Toon belangstelling voor de inhoud van de stof: wat heb je vandaag bij geschiedenis gehad?
  5. Zoek met je kind naar manieren waarop hij zichzelf kan overhoren. Er zijn bijvoorbeeld goede en gratis sites op internet.
  6. Word niet kwaad als je kind iets niet weet bij het overhoren.
  7. Als huiswerk steeds tot ruzie leidt, overweeg dan een huiswerkinstituut in te schakelen.
Reageer op artikel:
Of pushen we te weinig? + Tips
Sluiten