Omgaan met conflicten: een vak apart

redactie 19 jun 2018 Gedrag

Bij opgroeien hoort leren lopen, lezen, maar ook hoe je ruzie moet maken. En dat is helemaal niet makkelijk. Leren om jezelf te beheersen en praten over conflicten gaat vaak niet vanzelf. Schoolcoach en juf Nathalie van Thiel geeft tips voor thuis en op school.

Zo help je je kind (6+) thuis om te gaan met conflicten

  • Geef het goede voorbeeld. Laat je kind zien dat ook volwassenen hun problemen bespreken en naar oplossingen zoeken.  Doe ruzies tussen je kinderen niet af met ‘onbelangrijk’ of ‘kinderachtig gezeur’. Voor kinderen zijn dit echte problemen en behandel ze ook zo. Reageer rustig en respectvol. Wanneer je geïrriteerd reageert, schieten kinderen in de verdediging en geven elkaar de schuld.
  • Een ruzie komt altijd slecht uit, maar leren omgaan met conflicten is een van de waardevolste lessen die je je kind kunt leren. Geef je kind de ruimte om even af te koelen en ga daarna op zoek naar de oorzaak van de ruzie.
  • Stel duidelijke regels bij het uitpraten: iedereen laten uitpraten; we onderbreken elkaar niet. Gebruik de ik-boodschap: Vertel waardoor jij kwaad of verdrietig werd, probeer uit te leggen waarom je iets hebt gezegd of gedaan. Pas als ouder je verwachtingen aan aan de leeftijd van je kind. Maak het niet onnodig ingewikkeld door veel taal te gebruiken of dat van je jonge kind te verwachten.
  • Bemoei je niet te snel met ruzies tussen je kinderen. Je loopt dan het gevaar dat ze ervan uit gaan dat jij wel ingrijpt en oplossingen aandraagt. Soms is het goed om het even aan te kijken/ horen. Kinderen lossen veel kleine conflicten prima zelf op.
  • Wanneer conflicten hoog zijn opgelopen en er bijvoorbeeld klappen zijn gevallen, is het verstandig om het uitpraten van het conflict goed te begeleiden. Geef duidelijk aan waar de grens werd overschreden maar vergeet ook niet te bespreken hoe het zover is gekomen. Keur het gedrag af en bespreek alternatieven voor het geweld.

Ruzie op school

Het begint al bij de kleuters: de een pakt het speelgoed van de ander af of ze kunnen het niet eens worden wie eerst mag. Leerkrachten hebben een sturende rol in dit soort situaties. In principe zullen ze niet meer doen dan observeren. De eigen kracht van kinderen om er zelf uit te komen moet niet onderschat worden en leraren grijpen dus ook niet direct in.

Groep 3 en verder

Naarmate kinderen ouder worden neemt de complexiteit van de conflicten vaak toe. Er kunnen verschillende sociale problemen meespelen. Leerkrachten moeten daarom op deze leeftijd dieper graven om te achterhalen wat er precies vooraf ging aan het conflict.

Tip voor je kind: ga naar de juf!

  • Moedig je kind aan om conflicten te bespreken met de leerkracht. Een leerkracht is blij met alle informatie die zij of hij krijgt over de sociale omgang in de klas. Veel gebeurt namelijk buiten het zicht van de leerkracht; voor of na school of tijdens de pauzes.
  • Wanneer je kind het moeilijk vindt om met de meester of juf te praten, bied dan aan om mee te gaan. Maak een afspraak met de leerkracht na schooltijd en geef direct aan waar je over wil komen praten.
  • Ook kleine ruzies en vervelende voorvallen mogen besproken worden met de docent. Het is goed dat een kind zich leert uiten en dit begint met het bespreken van kleine probleempjes.
  • Geef de boodschap aan je kind: ga gerust naar de leerkracht wanneer je geen fijn werkgroepje hebt, je buiten met niemand kan spelen, je buurman teveel kletst en jij je niet kan concentreren, je de sommen steeds weer te moeilijk vindt, je nooit de beurt krijgt voor jouw gevoel, de gymles altijd saai vindt of wat dan ook!

Schoolcoach Nathalie van Thiel is leerkracht in het basisonderwijs en moeder van vier kinderen (15, 12, 11 en 6 jaar). Ze beantwoordt voor JMOuders.nl vragen en schrijft artikelen over alles wat met onderwijs en school te maken heeft.

Reageer op artikel:
Omgaan met conflicten: een vak apart
Sluiten