Onderzoek: dit kun je doen als je vermoedt dat je kind een emotionele eter is

Door: Soraya Vogelaar

Een groot stuk chocola omdat je een rotdag hebt en een plak cake of zak chips opeten om je maar even wat beter te voelen. Onbewust kunnen we al gauw grijpen naar eten om onrustige of verdrietige gevoelens te troosten. Ook bij kinderen kan hier sprake van zijn. Uit onderzoek blijkt dat ouders deze emotionele eetbuien bij kinderen kunnen helpen voorkomen. 

Onderzoekers van University College Londen bestudeerden 400 tweelingen van 4 jaar oud. Uit de onderzoeksresultaten bleek maar weinig verschil te zitten tussen de mate van emotionele eters bij eeneiige tweelingen en twee-eiige tweelingen. Volgens de onderzoekers is dit een aanwijzing dat emotie-eten ontstaat door invloed van buitenaf in plaats van een genetische factor. 

Hoofonderzoeker Dr. Clare Liewellyn adviseert ouders om na te denken over welke strategieën ze gebruiken om hun kind te troosten. ‘Het advies aan ouders is om je kinderen niet te troosten met voedsel. Als ze van streek zijn, kun je het best andere, positievere methodes kunnen gebruiken’, aldus Liewellyn.

Dit kun je doen als je vermoedt dat je kind een emotionele eter is

In gesprek gaan
Dr, Liewelynn stelt in het onderzoek voor dat – afhankelijk van de leeftijd van je kind – je het best met ze over gevoelens in gesprek kunt gaan. Neem echt de tijd om met ze te zitten als ze van streek zijn en openlijk over hun gevoelens te praten. Dit kun je liever doen dan troosten met voedsel. 

Probeer zonder oordeel te luisteren naar hun kant van het verhaal. Als dit gesprek plaatsvindt wanneer je merkt dat je kind zichzelf troost met voedsel, kun je volgens Tom Quinn van Beat (een Engelse liefdadigheidsorganisatie tegen eetstoornissen) focussen op de oorzaak. Richt je op wat de emoties veroorzaakt waardoor ze willen gaan eten. 

Je kind helpen een gezonde kijk op voedsel te ontwikkelen
Diëtist Charlotte Stirling-Reed stelt voor dat ouders positief praten over voedsel en zoveel mogelijk vermijden om voedsel slecht te noemen. ‘Het is belangrijk om voedsel zoveel mogelijk gelijkwaardig te houden. Vermijdt dat je bepaalde voeding op een voetstuk plaatst ten opzichte van ander voedsel. Leer je kind ook vooral de waarde van voedsel: hoe het zorgt voor meer energie, je voedt en dat je ervan kan genieten. Maar dat het niet bedoeld is om je emoties te verwerken.’

Zorg voor een routine
Volgens Sterling-Reed betekent het niet meteen het einde van de wereld als ouders hun kind eten aanbieden om ze op te vrolijken. Het leidt ook niet direct tot emotie-eten. Maar, zo stelt Sterling-Reed, het is niet ideaal om kinderen te eten te geven omdat ze van streek zijn. ‘Het is het beste om een routine aan te houden waar het voedsel betreft. Leer jonge kinderen ook om hun gevoel van honger en verzadigd zijn te herkennen.’ 

Geef jezelf niet de schuld
Een emotionele eter ontstaat volgens het onderzoek door invloeden van buitenaf, maar dat wil niet zeggen dat ouders hier meteen de oorzaak van zijn. Een eetprobleem is ernstig en eerder een signaal dat er een groter onderliggend probleem aan ten grondslag ligt dat behandeld moet worden. Bovendien voorkom je dat het gedrag obsessief wordt en er gezondheidsklachten ontstaan zoals obesitas. 

Kies voor professionele hulp
Maak jij je zorgen over hoeveel je kind eet als hij of zij van streek is? En merk je dat erover praten ook niet genoeg zoden aan de dijk zet? Maak in dat geval een afspraak bij de huisarts. Hij of zij kan vervolgens gericht de situatie bekijken en aan de hand daarvan jullie eventueel doorverwijzen naar een psycholoog. 

Bron: Huffington Post

Reageer op artikel:
Onderzoek: dit kun je doen als je vermoedt dat je kind een emotionele eter is
Sluiten