Ongeluk op school: wat moet een leerkracht doen?

antwoord

De juffrouw heeft de situatie verkeerd ingeschat, dat is wel duidelijk! Jouw vraag is of je haar dat kwalijk mag nemen en of ze een bepaald protocol had moeten volgen. Om met het laatste te beginnen: ja, er zijn protocollen op school over wat te doen bij een ongeluk. Een school moet afhankelijk van het aantal leerlingen een bepaald aantal BHV-ers hebben. Dit zijn opgeleide hulpverleners die de leerkracht kan inschakelen, wanneer er een ongeluk gebeurt of wanneer ze twijfelt over het welzijn van een kind na een ongeluk(je).

De juf van jouw dochter heeft toegegeven dat ze de situatie niet goed heeft ingeschat. Het verkeerd beoordelen van een kind dat zich pijn heeft gedaan, is heel vervelend maar kan natuurlijk gebeuren. Een juffrouw is geen arts en je kunt niet van haar verwachten dat ze direct een juiste diagnose stelt. Ze moet natuurlijk wél de nodige aandacht aan een kind besteden. Uit je verhaal begrijp ik dat de juf jouw dochter wel even heeft nagekeken en geen bult of bloed heeft kunnen ontdekken. Daarmee dacht ze voor dat moment voldoende te hebben vastgesteld. Het was op het einde van de ochtend. Wanneer dit aan het begin was gebeurd en je dochter was blijven huilen en gaan braken, dan waren bij deze leerkracht vast ook de alarmbellen gaan rinkelen.

Toch heb je een heel vervelend gevoel overgehouden aan deze hele situatie en dat vind ik heel begrijpelijk. Wat ik namelijk heel erg mis in dit verhaal is een stuk zorgzaamheid en vriendelijkheid van de juf naar een kind dat huilt! Wanneer een kind gevallen is en huilt, en je hebt als leerkracht niet gezien wat er precies is gebeurd, dan vind ik het heel normaal dat de juf het kind troost, goed nakijkt en zich afvraagt waarom een kind blijft huilen. 

Een kind dat blijft huilen neem je even bij je, terwijl je de rest van de klas in de rij naar binnen laat gaan. Vervolgens zou ik in de klas dit kind even naast me laten zitten, troosten en goed in de gaten blijven houden. Dit laatste gebeurt niet alleen omdat er iets ernstigs aan de hand kan zijn, maar is vooral een vorm van menselijke zorgzaamheid naar een kind dat zich pijn heeft gedaan. Een kind dat zich getroost voelt door de juf en klasgenootjes voelt zich veilig.

Ook wanneer je dochter geen hersenschudding had gehad, was je waarschijnlijk met een naar gevoel blijven zitten. Je mist de vriendelijkheid en zorgzaamheid naar jouw kind dat huilt! Je zou hierover eens kunnen gaan praten met deze leerkracht. 

  • Probeer niet aanvallend het gesprek te beginnen.
  • Probeer geen verwijten te maken maar omschrijf je gevoel als moeder.
  • Vraag haar bijvoorbeeld waarom ze besloot om jouw dochter niet te troosten. Had ze het druk? Was ze al erg laat met naar binnen gaan? Probeer begrip te tonen, maar vraag ook begrip voor jouw gevoel hierover.
  • Praat niet te veel over protocollen, maar over zorgzaamheid en aandacht voor een huilend kind.

Wanneer je vervelende gevoel niet verdwijnt en je hebt geen vertrouwen meer in deze leerkracht, kun je altijd nog beslissen om een gesprek met de directeur aan te vragen.

Reageer op artikel:
Ongeluk op school: wat moet een leerkracht doen?
Sluiten