Ongestructureerd en laks

antwoord

Ik ben benieuwd of dit gedrag van de tweeling al van jongs af aanwezig is geweest of dat het echt iets van de puberteit is. Laks gedrag en meer aan jezelf denken dan aan anderen en andere zaken hoort namelijk ook echt bij de puberteit. Als het dan ook nog in je karakter zit, komt het in deze periode extra naar voren. Het hoofd van een puber zit heel vol en daarin is weinig ruimte voor – in hun ogen – onbenullige en onbelangrijke dingen. Een beetje begrip is dus op zijn plaats, maar natuurlijk zijn ze op een leeftijd dat je daar prima afspraken over kunt maken.
Ik zou eerst met je partner bedenken wat voor jullie echt belangrijke zaken zijn en wat jullie minder erg vinden. Spreek allereerst een paar punten af. Ga vervolgens met de jongens in gesprek. 

  • Ga samen met de jongens om de tafel zitten om vaste afspraken te maken. Stel met z’n allen een plan op. Waardoor jullie je minder hoeven te ergeren, minder aan hun hoofd hoeven te zeuren en zij niet achter vergeten zaken aan hoeven (dat is de winst voor hen dus benadruk die. Belangrijk bij pubers!).
  • In dit proces is het belangrijk dat je de jongens zelf oplossingen laat meebedenken. Geef aan wat jullie echt anders willen. Wat vinden zij een goede oplossing, wat helpt hen om iets te herinneren? Wat kunnen jullie doen om ze erbij te helpen (Een codewoord afspreken? Memobriefje op bepaalde plekken hangen? Sms’je sturen om te helpen herinneren? Lijstje ophangen met wat gedaan moet worden bv bij het opstaan? Checklist op de deur?) Pubers vinden het fijn wanneer ze kunnen meebeslissen. Leg de nadruk op wat het voor hen oplevert, want daar zijn ze gevoelig voor.
  • Geef wel duidelijk de grenzen aan. Wat kan en wat kan echt niet. Binnen die grenzen mogen zij meedenken. Wat vinden zij dat er moet gebeuren als ze iets vergeten? In ieder geval is het laten ophalen van spullen of zelf (mee)betalen een hele goeie voor kinderen van deze leeftijd. 
  • Eventueel kun je om het leuk en luchtig te houden kijken of ze te porren zijn voor een beloning als ze een bepaalde tijd zelf aan bepaalde dingen denken. Zo maak je er iets leuks van en dat kan ze stimuleren. 
  • Vraag ook eens aan hun moeder of zij dit gedrag herkent. Wat doet zij eraan? Het is handig om samen één aanpak af te spreken, zodat het voor de jongens duidelijk is. 

Ik ben benieuwd!

Reageer op artikel:
Ongestructureerd en laks
Sluiten