Onrustig tafelgroepje

redactie 21 jun 2018 Groepen 1-8

antwoord

Een veelvoorkomend probleem: een onrustige tafelgroepje. Heel vervelend als net jouw kind in zo’n druk groepje zit!

In elke groep zitten kinderen die ‘wat meer aanwezig’ of onrustig zijn, en kinderen die geconcentreerd kunnen werken. Ook het dromertje is een kind dat we in de onderbouw heel vaak tegenkomen. Maar welke plek is nu het beste voor welk kind? Het is een puzzel waar elke leerkracht voortdurend mee bezig is.

Hoe maak je evenwichtige groepjes zowel qua concentratieniveau als didactisch niveau. Het is in principe niet goed om vaste didactische niveaugroepjes te hanteren, want daarin schuilt het gevaar dat kinderen zich gaan aanpassen aan het niveau of geen kans krijgen zich op te trekken aan een hoger niveau. Een tafelgroepje met enkel ‘drukke’ kinderen kan de rust in de klas te zeer verstoren, dus ook daar moet rekening mee gehouden worden.

Veel leerkrachten wisselen regelmatig de samenstelling van het tafelgroepje. Kinderen leren daardoor samenwerken met verschillende klasgenootjes. Dat is in principe een heel goede doelstelling, maar soms heeft een kind te veel moeite met concentreren in een bepaald groepje. Dan gaat het ten koste van het schoolwerk en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ik heb een paar tips voor je om dit te bespreken met de leerkracht:

  • Maak een nieuwe afspraak met de leerkracht na schooltijd. Kondig alvast aan dat je het wil hebben over de concentratie van je zoon.
  • Vertel haar dat je zoon aangeeft niet fijn te kunnen werken in zijn tafelgroepje. Hij wordt steeds afgeleid, hij is toch al zo’n dromertje dus het gaat ten koste van zijn werk.
  • Is er een mogelijkheid om je zoon tijdens de verwerking van de stof een rustige werkplek te geven? Hij kan daarna weer terug in het groepje. Eventueel kan zijn tafeltje uit het groepje gedraaid worden.
  • Het is erg belangrijk dat je zoon dit niet als straf ervaart! De juf kan hem uitleggen dat ze dat doet omdat hij dan fijner kan werken. Zodra hij klaar is met zijn werkjes, mag hij weer terug naar zijn plek of zijn tafel terug schuiven. De leerkracht kan er natuurlijk ook voor kiezen om het hele groepje even ‘los’ te maken.
  • Alle kinderen presteren beter wanneer zij gemotiveerd worden en complimentjes ontvangen. Vertel de leerkracht dat jouw kind daar heel gevoelig voor is.
  • Je kunt ook vragen naar het plan van de leerkracht wat betreft het wisselen van de groepjes; wanneer gebeurt dit en wat is haar visie hierop?

Tot slot: het klopt dat kinderen die met zonboekjes werken andere opdrachten krijgen.

Reageer op artikel:
Onrustig tafelgroepje
Sluiten