Onrustige rumoerige klas

redactie 21 jun 2018 Huiswerk

antwoord

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Je zoon heeft na de brugklas een stap teruggezet, toch haalt hij opnieuw een paar onvoldoendes. Het is allereerst van belang om goed te onderzoeken wat de oorzaak is van die onvoldoendes. 

Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden:

  • De stof die hij leert tijdens de huiswerkles blijft niet lang genoeg hangen. De kennis is opgeslagen in het kortetermijngeheugen, maar nog onvoldoende herhaald om ook later nog paraat te hebben. Je ziet vaak dat kinderen betere resultaten halen wanneer ze de te leren stof in stukken verdelen en het een paar dagen blijven herhalen. Met andere woorden: soms lijkt het of je de stof kent, maar ben je het de volgende dag toch weer (deels) kwijt. De oplossing zit ‘m in een andere planning.
  • Je zoon kan last hebben van faalangst, waardoor hij onder zijn kunnen presteert. Het moment van de toets levert dan zoveel spanning op dat de leerling dingen vergeet die hij onder normale omstandigheden (zoals bij de huiswerkles) wel weet.
  • Je zoon heeft moeite met zich te concentreren in een groep. Tijdens de huiswerkles is er meer rust en minder afleiding waardoor het leren beter gaat. In de klas kan hij zijn aandacht niet bij de uitleg houden, doordat er te veel onrust is. Wanneer hij tijdens de huiswerkles één op één aandacht krijgt, lukt het vele malen beter. Je zoon krijgt de kans niet om afgeleid te worden of weg te dromen en de uitleg is helemaal toegespitst op zijn problemen en vragen.
    Het lijkt me verstandig om in een gesprek met je zoon proberen te achterhalen wat er aan de hand kan zijn. Misschien is het goed om de planning van het leerwerk eens te veranderen. Wellicht heeft je zoon zelf ideeën waar zijn moeilijkheden vandaan komen en wat hem kan helpen.
  • Daarnaast zou ik zeker in gesprek gaan met de mentor van je zoon. Geef daarbij aan dat jouw zoon veel moeite heeft met de onrust in de groep en dat zijn resultaten eronder lijden. Laat daarbij de volgende zaken aan de orde komen:
  • Staat deze groep bij alle leraren bekend als onrustig en rumoerig? 
  • Is er een plan van aanpak? Is er een soort van gezamenlijke aanpak mogelijk met alle leraren van deze groep.
  • De mentor zou een gesprek kunnen voeren met je zoon waarin de oorzaak van de onvoldoendes onderzocht wordt. Hij is de aangewezen persoon om te informeren bij de leraren van je zoon bij wie het niet zo goed gaat. Ook het samen met de mentor maken van een planning voor het huiswerk zou je zoon kunnen helpen.
  • Is er een mogelijkheid om naar een andere groep overgeplaatst te worden?

Je vraagt je af of het een idee is om van school te veranderen. Wanneer je weinig gehoor krijgt en het gevoel hebt dat de problemen niet bespreekbaar zijn, kan dit een optie zijn. Bedenk wel dat een andere, betere school ook geen garantie geeft op rustige en ordelijke klassen. Ook scholen met kleinere klassen, een prachtig leerplan of heel bevlogen leraren hebben te maken met verschillen in groepsdynamiek. Daarnaast staat of valt het onderwijs altijd met degene die voor de klas staat. Als buitenstaander heb je weinig zicht op de kwaliteit van de leraren in de school.

Bij de overgang van vmbo-2 naar 3 gaat je zoon een examenpakket kiezen. Waarschijnlijk zal de samenstelling van de klas hierdoor veranderen en wellicht ontstaat er een andere groepsdynamiek.

Reageer op artikel:
Onrustige rumoerige klas
Sluiten