Opstelling in de klas

redactie 19 jun 2018 Groepen 1-8

antwoord

De opstelling van de tafeltjes in de klas wordt door de leerkracht met zorg bepaald. Vaak is er een bepaalde visie binnen de school over de opstelling en werken de kinderen in groepjes of in tweetallen. Toch bepaalt de leerkracht uiteindelijk wat het beste werkt in zijn of haar klas.
Mijn ervaring is dat er meestal begonnen wordt met een bepaalde opstelling maar dat deze wijzigt zodra daar aanleiding voor is.

Wat speelt een rol bij de opstelling?

  • De rust in de klas staat veruit op nummer één, aangezien alle kinderen daar baat bij hebben.
  • Al snel heeft de leerkracht gezien welke kinderen beter vooraan in de klas kunnen zitten, omdat ze dan minder snel worden afgeleid en/of beter gestuurd kunnen worden in hun gedrag.
  • De groepjes worden zo samengesteld dat de verdeling onrustige en rustige kinderen in evenwicht is. Ook wordt er gekeken naar het niveau van de leerling en de manier van samenwerken.
  • Kinderen hebben hun wensen; als vriendjes en vriendinnetjes prima samenwerken dan wordt daar soms rekening mee gehouden.
  • Het belangrijkste vind ik dat de samenstelling van de groepjes regelmatig wisselt. Bijvoorbeeld na elke vakantie. Zo leren kinderen elkaar beter kennen en leren ze met iedereen samen te werken. Nieuwe groepjes maken vinden kinderen altijd erg leuk en spannend.

De school van je zoon heeft gekozen voor een opstelling die wisselt per dag. Ze zullen dit gedaan hebben omdat dit het beste aansluit bij de methode van lesgeven en het verwerken van de stof.
Je zoon geeft aan dat hij te snel wordt afgeleid en dus niet fijn kan werken.

Het is verstandig om dit te bespreken met de leerkracht. Zij kan dan het groepje waarin hij zit, eens goed observeren en eventueel wijzigen. Ze kan er ook voor kiezen om het tafeltje van je zoon af en toe uit het groepje te draaien zodat hij minder snel wordt afgeleid. Geef hierbij aan dat dit voor jouw zoon extra belangrijk is.

Het lijkt me niet verstandig om van school te veranderen met als enige reden de opstelling in de klas. Er zijn namelijk veel meer factoren die grotere invloed hebben op de rust in de klas, zoals:

  • aantal en type leerlingen
  • aantal leerlingen met leer- of gedragsproblemen
  • de kwaliteiten van de leerkracht
  • de eventuele ondersteuning die geboden wordt in de vorm van bijvoorbeeld een klassenassistent
Reageer op artikel:
Opstelling in de klas
Sluiten