8 activiteiten voor kinderen met ADHD

8 activiteiten voor kinderen met ADHD

Heb jij een zoon of dochter met ADHD? Heb je dan al eens aan deze naschoolse activiteiten gedacht? Ze passen waarschijnlijk goed bij jouw zoon of dochter. Lees ook waarom! 

1. Sporten in de natuur

De meeste kinderen - of ze nou wel of geen ADHD hebben - vinden het heerlijk om lekker buiten te zijn. Eenvoudige outdoor-activiteiten, zoals fietsen en wandelen, zijn vooral goed voor kinderen die een enorme dosis energie hebben. In tegenstelling tot teamsporten, zoals basketbal, hockey of voetbal, zorgen fietsen en wandelen puur voor ontspanning.

2. Muzieklessen

Bij muziek wordt zowel de rechter- als linkerkant van de hersenen gebruikt. Door het spelen van muziek worden de hersenen getraind om beter te multitasken. Daarnaast: als je kind in een band, orkest of een koor speelt, leert hij om onderdeel van een team te zijn. Want ook samenwerken is een belangrijke vaardigheid voor kinderen met ADHD. Wij zeggen: 1+1=2!

3. Zwemmen

Op 9-jarige leeftijd kreeg de Amerikaanse Olympische zwemmer de diagnose ADHD. Zwemmen heeft voor hem altijd als een wondermiddel gewerkt, dus wij hopen dat dit voor jouw kind ook geldt. De constante bewegingen van zwemmen zijn namelijk gelijk aan het energielevel van je kind. Máár de discipline die je voor zwemmen nodig hebt, moeten evenmin niet worden vergeten. Je kunt namelijk moeilijk halverwege stoppen, omdat je toch niet meer zo’n zin hebt. Kinderen leren met zwemmen dus ook om hun activiteiten af te maken.

4. Scouting

Scoutingverenigingen bestaan al voordat de term ADHD überhaupt ‘uitgevonden’ werd. Deze verenigingen organiseren allerlei activiteiten waarbij kinderen leren om zich te focussen, hun aandacht er bij te houden en leren te organiseren. Scoutingen werken vaak met een mooi beloningssysteem, dat over het algemeen goed werkt voor kinderen met ADHD. Kinderen leren namelijk om naar een doel toe te werken, zoals het verdienen van badges, door het afronden van verschillende activiteiten.

5. YMCA-sporten

Hoewel in Nederland YMCA-sporten niet zo bekend zijn, blijkt dit wel een nuttige activiteit te zijn voor kinderen met ADHD. YMCA-sporten richten zich namelijk op sportiviteit en het werken als een team, in plaats van competitie. In Nederland is YMCA voornamelijk actief op het gebied van recreatie en vrije tijd voor jongeren in de leeftijd van 6 tot 25 jaar. Er zijn verschillende YMCA’s en jeugdclubs in 250 plaatsen in Nederland en elk jaar vinden er ongeveer 175 kinderkampen plaats. Misschien toch de moeite waard om je in deze activiteiten te verdiepen.

6. Toneellessen

De drukte op het podium tijdens een toneelstuk in combinatie met het onthouden van de verhaallijn en verschillend pasjes, stimuleren de scherpte en concentratie van kinderen. De toneellessen zorgen voor veel verschillende inspanningen, waardoor je kind z'n energie goed kwijt kan. 

7. Hardlopen

Laat je kind - als hij dat natuurlijk leuk vindt -  lekker joggen door het park. De constante beweging en het gevoel van voldoening, als je kind ziet hoeveel afstand hij al heeft afgelegd, maakt hardlopen een fijne activiteit voor kinderen met ADHD. Ook helpt hardlopen de geest te kalmeren, waardoor het een hele goede manier is om na school te ontspannen.

8. Ouderwetse spelletjes

Voordat je begint met oordelen – is Bingo niet voor oma’s? – bedenk dan eerst dat zulke eenvoudige spelletjes wel echt geschikt zijn voor de kortere concentratieboog van kinderen. En daarbij opgeteld: als kinderen invloed hebben op het winnen van een spel, helpt dat het zelfvertrouwen versterken. En zeg nou zelf: niets is gezelligers dan een ouderwetse spelletjesmiddag op woensdag, toch?

Bron: parenting,com

Meer informatie over ADHD? Zie onze themapagina over ADHD.


Meer artikelen uit ons netwerk


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie