Pdd-nos en avondroutine

redactie 21 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Routines en rituelen horen bij kinderen met een vorm van autisme. Het is natuurlijk wel van belang dat deze routines en handelingen behapbaar blijven voor zowel kind als zijn familie. Dat betekent dus dat de impact van de handelingen die hij nodig heeft om zijn leventje te overzien, hanteerbaar en afgebakend moeten zijn. En dat zijn ze nu bij het slapen gaan niet. 

Jullie zoon doet deze routinehandelingen niet voor zijn lol. Hij heeft ze nodig om in slaap te kunnen vallen – of hij denkt dat hij ze nodig heeft. Het zal hem niet zomaar lukken om ermee te stoppen. Het is geen onwil, maar onmacht. Straffen op wat voor manier dan ook, is dus absoluut niet de oplossing!

Wat je wel kunt doen, is hem helpen om de handelingen die hij nodig heeft om lekker te slapen behapbaar te maken en af te bakenen. Zodat het zowel voor hem als voor jullie oké is. Je moet eigenlijk zijn ‘mapje van overdag’ helpen afsluiten, zodat hij zich kan overgeven aan slapen.

Hoe kun je helpen?

  1. Bespreek ergens overdag op een rustig moment dat je hem wil helpen om sneller lekker te gaan slapen. ‘Je vindt het fijn om een aantal dingen te doen en te zeggen, voordat wij weggaan, dat geeft je rust en dat is prima. Het punt is dat het nu te lang duurt en je er niet goed mee kunt stoppen. We gaan er samen voor zorgen dat je op een kortere en fijne manier afscheid kunt nemen en kunt gaan slapen.’
  2. Je kunt eventueel samen bespreken waarom het fijn is als dat hem lukt. Wat zijn daar de voordelen van? Voor hem en voor jullie allemaal? Dit motiveert om ermee aan de slag te gaan.
  3. Bepaal een tijdsduur die jullie als ouders acceptabel vinden voor de gehele avondroutine. 
  4. Bedenk samen met je zoon hoe de routine er vanaf nu precies gaat uitzien: 
    – Wat hoort er allemaal bij (uitkleden, pyjama aan, tandenpoetsen, verhaaltje, dag doorspreken, een paar dingen tegen papa/mama zeggen, knuffel en kus)
    – Welke volgorde vindt hij het prettigst?
    – Geef aan hoeveel tijd er is voor het afscheid nemen (kletsen, dingen zeggen, knuffel en kus) en deel deze samen in. Hoeveel knuffels, hoeveel zinnen zeggen, en een vaste eind-zin waardoor duidelijk is dat het nu klaar is. ‘Zo. We hebben alles gedaan wat we afgesproken hebben. Het is tijd om te slapen. Ik ga nu weg en reageer niet meer, welterusten lieverd!’ Vertrek vervolgens en hou je aan de afspraak.
  5. Je kunt met een stopwatch op je telefoon, kookwekker of timetimer de afgesproken tijd aangeven waarbinnen hij nog dingen mag zeggen. Of je spreekt het aantal dingen af: ‘Je mag drie dingen zeggen en dan is het klaar.’
  6. Het helpt vaak ook goed om aan te geven wat er nu mag en vervolgens te eindigen met de zin: ‘Morgenochtend als we zijn opgestaan mag je weer dingen tegen ons zeggen.’ Dat helpt om het voor nu los te laten en dan is het heel duidelijk wanneer iets weer mag.
  7. Je kunt ook samen bespreken wat jullie zullen zeggen of doen als hij de afspraak vergeet. Een soort reminder, dat is positiever dan corrigeren.
  8. Schrijf voor de duidelijkheid alle stappen van de slaaproutine op of teken ze en hang op de slaapkamer op!
Reageer op artikel:
Pdd-nos en avondroutine
Sluiten