Praten over homo’s of de slavernij? Niet op school

Terrorisme, het slaverijverleden of homoseksualiteit; stuk voor stuk onderwerpen die leraren liever links laten liggen. Zo zegt één op de negen leraren op middelbare scholen dit soort lastige onderwerpen te omzeilen in de klas. Docenten zeggen dat ze de onderwerpen niet meer kunnen bespreken door de verschillende culturen op school.

Dit blijkt uit het DUO Onderwijsonderzoek onder ruim 2200 schoolleiders en leerkrachten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Naast terrorisme, het slavernijverleden en homoseksualiteit, wordt er liever ook niet gepraat over thema’s als islamisering, seksuele voorlichting en de politieke situatie in Turkije en Rusland.

Verschil met de grote steden

In de vier grote steden – Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht – worden de gevoelige onderwerpen door 13 procent vermeden. Landelijk gaat het om 11 procent van de docenten. Op bassischolen ligt het percentage in de vier grote steden op 17 en landelijk op 5 procent.

Integratie is mislukt

“Dat leraren onderwerpen niet meer bespreken, komt voor een deel door verschil in normen en waarden”, vertelt Liesbeth van der Woud, leidster van het onderzoek, aan het AD. “Homoseksualiteit is bijvoorbeeld een taboe in verschillende culturen. Verder komt het door een verschil in opvattingen over wat goed en slecht is, denk ik.”

De ondervraagde leerkrachten geven aan dat culturen zich steeds meer van elkaar afzonderen en dat de integratie is mislukt. Leerlingen van dezelfde cultuur trekken naar elkaar toe en klitten samen.

Vrees voor gedoe

De Tweede Kamer en staatssecretaris Dekker van Onderwijs hebben ook gereageerd op de resultaten van het onderzoek. Een Kamermeerderheid wil dat leraren beter ondersteund worden en Dekker noemt het niet normaal als een leraar bepaalde thema’s vermijdt uit vrees voor gedoe in de klas.

“Nederland is een land waar je kunt zijn wie je bent, ongeacht je geloof, je herkomst of je seksuele geaardheid”, zegt Dekker tegen de NOS. “Het onderwijs is juist een belangrijke plek om die kernwaarden over te brengen op een nieuwe generatie.”

Burgerschap

Het ministerie van Onderwijs heeft de Onderwijsinspectie recentelijk een onderzoek laten uitvoeren naar scholen en het overbrengen van burgerschap op de leerlingen. Dekker wil de resultaten hiervan zo snel mogelijk naar de Kamer sturen.

Bron: AD / NOS

Reageer op artikel:
Praten over homo’s of de slavernij? Niet op school
Sluiten