Problemen met voorbereidend rekenen

redactie 21 jun 2018 Lesmethoden

antwoord

Het onderwijs in de kleutergroepen 1 en 2 bereidt een kind voor op het lees- en rekenonderwijs in groep 3. Er worden allerlei leuke, leerzame activiteiten aangeboden die te maken hebben met rekenbegrippen, telvaardigheid en het herkennen van de cijfersymbolen.

Rekenbegrippen zijn bijvoorbeeld: 

  • voorste – achterste – middelste (vooraan – achteraan)
  • eerste – laatste
  • links – rechts (linksboven – rechtsachter)
  • meer – minder – evenveel
  • (te)veel – (te)weinig

Sommige kinderen kunnen al op jonge leeftijd tot 10 of verder tellen. Vaak is dit echter niet meer dan een versje. Het kind heeft nog geen idee hoeveel nu precies ‘6’ is. Het is belangrijk dat je kind weet welk getal na 5 komt en welk getal voor 7. Dit noemen we telvaardigheid. 

Je kunt als ouder je dochter helpen door de rekenbegrippen regelmatig te gebruiken of spelletjes te doen waarbij getalbegrippen aan de orde komen.

  • Vraag bijvoorbeeld: ‘Wie heeft de meeste kaartjes, wie de minste?’ Gebruik de dobbelsteen en laat je dochter de ogen tellen en evenveel stapjes zetten. 
  • Ook bij het aan- en uitkleden kan er geteld worden. ‘Hoeveel kleren moet je aan doen? Ik help je met de twee sokken. Hoeveel moet jij nog?’
  • Samen tafeldekken: ‘Hoeveel vorken en hoeveel messen leggen we neer? Heb je er van elk evenveel?’ 
  • Laat je dochter eens uitdelen thuis: ‘Tel eens hoeveel mandarijntjes je nodig hebt en geef daarna iedereen er eentje.’
  • Op het internet zijn spelletjes te vinden die te maken hebben met het herkennen van de cijfersymbolen. Op www.meestermichael.nl staat bijvoorbeeld een hele verzameling die leuk is om eens samen met je dochter te doen.

Rekenproblemen kondigen zich vaak al vroeg aan en het is dan zaak om snel te handelen en te achterhalen waar de problemen vandaan komen. Je dochter zit nu in groep 2 en er is nog voldoende tijd om hiermee serieus aan de slag te gaan.

Reageer op artikel:
Problemen met voorbereidend rekenen
Sluiten