Redactie
Redactie School 12 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

Juf Marjolein vult het rapport van leerling met autisme op een prachtige manier in

Marjolein Verdonk is juf in groep drie. Afgelopen week was ze bezig met het invullen van de rapporten van de kinderen in haar klas. Eén van die kinderen is Ivar. Hij heeft autisme. Toen Danielle Tempelaars, de moeder van Ivar, naar de rapportbespreking kwam, kreeg ze eerst een tekst te lezen die juf Marjolein over Ivar had geschreven en met welk oog ze zijn rapport had ingevuld.

Rapport

‘Ik ging Ivar’s rapport ophalen, maar ik kreeg van de juf eerst onderstaande tekst te lezen, voordat we het rapport gingen bespreken… Nailed it, om het zo maar even te zeggen. Prachtig omschreven’, schrijft Danielle op haar Facebookpagina.

Prachtig kind

De tekst van Marjolein begint met de woorden ‘Anders, maar niet minder’. Dat is exact zoals ze Ivar wil omschrijven. ‘Woensdagmiddag 16.00 uur. Ik schrijf de rapporten voor de kinderen van mijn groep 3.

Het vijfde rapport dat voor me ligt, is het rapport van Ivar. Ivar is een prachtig kind. Hij houdt van Pokémons, computerspelletjes, zijn ratjes en is dol op spelen met K’nex.

Zodra we in de klas liedjes gaan zingen en gaan dansen op muziek zet hij vliegensvlug zijn koptelefoon op. Ivar houdt daar niet van. Ivar is autistisch’, begint Marjolein.

7x mythes en fabels over kinderen met autisme (ASS)

100 verschillende letters

‘Ivar kan rekenen, maar de poespas eromheen leidt hem enorm af. De illustraties in zijn rekenboek leiden hem direct naar de meest levendige associaties. Zijn verbeelding neemt een loopje met hem en brengt hem uiteindelijk niet naar de uitkomst van de som.’

Ook omschrijft ze hoe moeilijk lezen kan zijn voor autistische kinderen. ‘Zo heeft de letter G minstens 4 verschillende varianten waaronder: G en g. In zijn beleving heeft het alfabet wel méér dan 100 letters’, schrijft ze.

Het gemiddelde kind

Daarom vindt Marjolein dat ze het rapport van Ivar met andere ogen moet bekijken en invullen dan dat ze dat bij de leerlingen zonder autisme doet.

‘Ik zie op het rapport vakjes staan met O, M, V, RV en G, ofwel Onvoldoende, Matig, Voldoende, Ruim Voldoende en Goed. Terwijl ik naar de vakjes staar, komt de ene na de andere vraag in mij op: Wie is het gemiddelde kind? Ben je oké als je een gemiddeld kind bent? En wat als je niet aan die standaard kan voldoen?’

7 dingen die je nóóit meer tegen de ouders van een kind met autisme (ASS) moet zeggen

Geen onvoldoende

Dan besluit Marjolein om Ivar te beoordelen op de manier die bij Ivar past. ‘Ivar is anders, maar niet minder. Hij leert anders, denkt en voelt anders en dus ontwikkelt hij zich anders. Dat moeten we koesteren.

In plaats van het zetten van een kruisje bij onvoldoende, geef ik Ivar en zijn ouders het vertrouwen mee dat hij zich, met de nodige begeleiding, op zijn manier en in zijn tempo zal gaan ontwikkelen. Ik twijfel er niet aan, want alles wat je nodig hebt is in je!’

Het Facebook bericht van Danielle is al bijna 7 duizend keer gedeeld en heeft meer dan duizend lieve reacties van moeders die zich helemaal kunnen vinden in de manier waarop Marjolein Ivar heeft beoordeeld. ‘Superjuf!’ vindt Ingrid. Marianne zegt er kippenvel van te krijgen.

“Is autisme erfelijk?” En nog 9 vragen die elke ouder heeft over autisme

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Facebook Danielle Tempelaars

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.