Rekenen: Benthe leert cijferen

redactie 22 jun 2018 Blogs

Benthe heeft vorige keer ervaren dat het leren van tafelsommen eigenlijk niet zo moeilijk is. Gezien haar gretigheid gaan we verder met cijferen.

‘De plussommen gaan wel, maar de minsommen met lenen en zo… daar snap ik niks van,’ vertelt Benthe, die zich steeds beter op haar gemak voelt.
‘Oké, dan gaan we daaraan werken. Knap dat je me dat zo duidelijk kunt vertellen,’ zeg ik haar.
Ik schrijf de som 439 – 267 op.

Ze zet de getallen goed onder elkaar en ze begint: 9 – 7 gaat goed, maar dan… ‘En nu weet ik het niet meer!’
Ik pak het snel over, voordat ze zelf de meest ‘creatieve’ oplossingen gaat bedenken.

Stap voor stap leg ik haar het lenen uit. Zonder fratsen en zonder verhalen eromheen die alleen maar afleiden van de opdracht; het moet kort, duidelijk en krachtig.

De stappen schrijf ik ook op. Niet om ze in een mapje mee naar school te nemen zodat er een naslagwerk ontstaat van blaadjes waar de kinderen toch niet in kijken tijdens de rekenles. Nee, we zetten dit ook in haar hoofd: ze heeft nu eenmaal het talent om dingen voor zich te zien en daar moeten we dan gebruik van maken!

Vervolgens schrijf ik nog een som op en ineens zie ik het in haar gezicht: eureka!
Dat gezicht… daar doe ik het allemaal voor en dat maakt mijn vak zo mooi.

Omdat ik zie dat ze dit snel oppikt, gaan we een stapje verder. Ik maak de getallen groter en voeg er een 0 aan toe.
Even aarzelt ze en dan begint ze te lachen: ‘Dan wordt die 0 natuurlijk een 10!’
De ene na de andere som maakt ze foutloos en ik zie het zelfvertrouwen terugkomen. Benthe glimt nu echt van trots en kijkt naar haar moeder die opgelucht ademhaalt: ‘Gelukkig, het komt toch goed met onze Benthe!’

Een paar weken later heb ik contact met de leerkracht. Die is vol lof over de grote sprongen die Benthe maakt. In cijferen is ze de beste van de klas en het kost haar allemaal minder tijd omdat ze de sommen t/m 20 inmiddels ook heeft geautomatiseerd.

Er komen nog meer problemen aan het licht, zoals breuken en het metrieke stelsel, maar ik heb nu in elk geval bereikt dat Benthe weet dat ze kan rekenen. Deze succeservaring is belangrijk en dat merk ik bij de volgende bijlessen: ze durft fouten te maken en je ziet haar rekenniveau èn zelfvertrouwen groeien.

En vergeet vooral haar moeder niet, want ook zij krijgt weer terug wat ze kwijt was: het vertrouwen dat haar dochter kan laten zien wat ze kan en dat ze later iets kan doen wat bij haar niveau en interesse past.

Reageer op artikel:
Rekenen: Benthe leert cijferen
Sluiten