Ruziënde dochters

redactie 21 jun 2018 Gedrag

antwoord

Jullie zijn duidelijk in een negatieve spiraal beland en het wordt tijd daar met elkaar uit te komen! Beide meiden hebben hun aandeel in de ruzies, dus een gezamenlijke aanpak is een goed idee. 
Om iets als dit te doorbreken is een positieve, leuke en gezamenlijke aanpak nodig waar de meiden samen verantwoordelijk worden gemaakt voor leuker gedrag en waar jullie ook actief bij betrokken zijn als ouders
Ik zou het als volgt aanpakken:

  1. Ga met z’n allen rond de tafel zitten en benoem eerst eens wat er goed gaat tussen en met de meiden. Waar zijn jullie blij mee en trots op?
  2. Vraag ze of zij iets weten wat nog wel wat beter zou kunnen tussen hen. Laat weten dat jullie graag willen dat de vele ruzies verminderen en het elkaar pijn doen verandert.
  3. Bedenk samen wat het oplevert als dat lukt. Gezelliger samen spelen, een blije papa en mama, minder ruzie, meer leuke dingen doen met z’n allen, enzovoort.
  4. Geef aan dat jullie ze gaan leren om leuker met elkaar om te gaan. Bedenk samen hoe dat eruitziet: wat hoort er bij leuk met elkaar omgaan? Bijvoorbeeld: stoppen met elkaar pijn doen, praten als je boos bent in plaats van schreeuwen of elkaar pijn doen, overleggen, leuk samen spelen enzovoort.
  5. Kies om te beginnen één ding uit wat ze samen gaan leren. Bijvoorbeeld: “stop hou op’’ zeggen als je iets niet wil en de ander stopt dan. Geef de vaardigheid leren een leuke naam. Bijvoorbeeld: het ‘stop-hou-op-plan’. 
  6. Schrijf samen op hoe jullie dat gaan oefenen. Bijvoorbeeld de komende week elke middag na school. Als de een iets niet wil of het niet leuk (meer) vindt, dan zegt ze ‘stop hou op’ en dan stopt de ander. Jullie kunnen een stopbord maken dat jij of je partner kan laten zien als een van de twee de afspraak even vergeten is. Of samen een grappig codewoord afspreken, dat je roept als ze de afspraak vergeten.
  7. Elke keer dat het ze samen lukt om ‘stop hou op’ te zeggen en dan ook daadwerkelijk te stoppen, mogen ze een sticker plakken op een groot vel. Zo maak je het tot een gezamenlijk leerproces en gaan ze meer samenwerken. 
  8. Vertel waarom jullie denken dat ze dit beiden kunnen leren en bedenk iets leuks om met z’n allen te doen als het ze gelukt is. 
  9. Oefen hoe het eruitziet. Laat ze om de beurt onaardig doen en oefen dan het ‘stop hou op’-zeggen en stoppen. 
  10. Elke avondmaaltijd bespreken jullie samen wat er die dag al (een beetje) gelukt is rond het ‘stop-hou-op-plan’. Vraag goed door; hoe het gelukt is en sta zo alleen stil bij de succesjes. Je kunt de meiden ook elke avond een cijfer laten geven voor de oefenmiddag. Bespreek waarom het cijfer niet lager is, wat is er dus al (een beetje) gelukt is. Welk cijfer willen ze morgen samen proberen te halen? Noteer de cijfers en hang zichtbaar op. 
  11. Vier als ze de vaardigheid geleerd hebben en bedenk dan samen een nieuwe vaardigheid uit het ‘leuker met elkaar spelen-plan’. Bijvoorbeeld ‘praten als je boos bent in plaats van elkaar pijn doen’ of ‘overleggen’. 

Let er verder op dat je van nu af aan elk gewenste sociale zussengedrag benoemt en aandacht geeft. Laat merken hoe fijn je het vindt. 

Je kunt de oefenmomenten uitbreiden door samen iets leuks te gaan doen en vooraf heel goed stil te staan bij het oefenen. ‘We gaan naar het bos/koekjes bakken en heel goed het stop-hou-op-plan oefenen.’ Op deze manier maak je het oefenen leuk en spreek je steeds het vertrouwen uit dat het ze lukt. Beschrijf steeds heel neutraal welke dingen ze al doen die gewenst zijn.

Voorbeelden:

  • ‘Je vond iets niet leuk van je zus en je hebt het haar heel rustig verteld.’
  • ‘Je bent weggelopen en iets anders gaan doen toen het even niet lukte leuk samen te spelen. Goede oplossing!’
  • ‘Ik zag dat je iets niet zo leuk vond en het is je gelukt om rustig “stop hou op” te zeggen. Dat is nog eens werken aan onze afspraak!’

Natuurlijk lost het niet alle ruzies op en die mogen er ook best zijn tussen zusjes, alleen wel binnen de perken en zonder elkaar pijn te doen! Onthoud en vertel ze ook dat iets leren niet direct helemaal lukt – anders hoef je het niet te leren -, dus fouten maken mag. Jammer, volgende keer beter. 

Reageer op artikel:
Ruziënde dochters
Sluiten