Samen koken met je kind: waarom je het vaker zou moeten doen

Een avontuurlijke eter opvoeden is niet makkelijk. Het gaat er niet alleen om dat je kind groenten leert eten, je wilt dat hij zich langzamerhand ook openstelt voor onbekende smaken en structuren. Volgens Nimali Fernando, kinderarts en specialist op het gebied van voeding, is samen koken met je kind dé manier om je kind zelfvertrouwen te geven op het gebied van voeding en koken. Dit zijn de tips van Nimali Fernando om samen koken met je kind niet alleen leuk maar ook leerzaam te maken.

Zo maak je samen koken leuk én effectief

1. Betrek zijn andere zintuigen bij het koken 

Vindt jouw kind het lastig om te proeven? Dat kan. Onbekend voedsel kan soms nogal intimiderend zijn. Het helpt wanneer jij je kind het eten laat ontdekken door andere zintuigen naast smaak te gebruiken. Door deeg te kneden, groenten te wassen en sla te scheuren is je kind bezig met het eten en wordt hij comfortabel met de textuur. De drempel om te proeven wordt steeds kleiner naarmate je kind meer weet over het eten. Nog iets: als proeven nog te eng is, laat hem of haar dan eerst aan het eten ruiken. Ook dit verkleint de drempel naar het echte werk.

2. Gebruik het koken om zijn brein te trainen

Tijdens het koken kunnen er ontzettend veel lessen geleerd worden. Allereerst moet er flink geteld en afgewogen worden wanneer jullie samen het recept uitpluizen. Daarnaast is het leuk en leerzaam om je kind te vertellen hoe de ingrediënten veranderen bij een bepaalde temperatuur of hoe bepaalde voeding ons gezond maakt of houdt. Terwijl jullie koken kun je ‘m ook een hoop nieuwe woorden leren door te omschrijven hoe het voedsel eruitziet, hoe het voelt en hoe het smaakt. Tot slot leer je ‘m projecten af te ronden door het gehele recept van het begin tot het eind te volgen.

3. Maak van samen koken een ritueel

Stel met het gezin een receptenboek samen of kook eens iets wat je oma vroeger altijd maakte. Het is heerlijk om familierecepten te creëren en/of door te geven. Samen koken en voor gezondheid kiezen in plaats van voor een kant-en-klaar maaltijd, maakt dat je het goede voorbeeld geeft. Wedden dat jouw kinderen deze gezonde levensstijl van je overnemen?

4. Samen koken met je kind: houd het veilig

Leer je kind hoe belangrijk het is om veilig te blijven tijdens het koken door voor te doen hoe je alle voorwerpen op de juiste manier gebruikt. Ovenhandschoenen tegen de hitte, aan- en uitknopjes op apparaten: geef je kind alles mee, maar blijf hoe dan ook goed opletten. Zorg er daarnaast voor dat ze alleen dingen doen die mogelijk zijn gezien hun leeftijd.

5. Vraag je kind om hulp

Kinderen voelen zich meer betrokken bij het eten als ze worden gevraagd om te helpen met bereiden. Overleg met je kind over de recepten en vraag naar wat hem lekker lijkt. Maak samen een boodschappenlijstje en haal alle ingrediënten in de winkel. Tijdens het koken kunnen jullie beslissen welke ingrediënten er nog bij moeten, en of er nog wat peper en zout in het gerecht moet, bijvoorbeeld. Door je kind ‘de leiding’ te geven over de details van het eten, komt hij steeds een stapje verder.

 

Bron: Healthy children

Reageer op artikel:
Samen koken met je kind: waarom je het vaker zou moeten doen
Sluiten