Scholieren beoordelen docenten in app

Op ruim honderd middelbare scholen wordt een app ingevoerd waarmee leerlingen hun docenten kunnen beoordelen. ‘Als de leerlingen mogen meedenken, zijn ze ook gemotiveerder.'

De Nationale DenkTank is met dit idee gekomen nadat zij de afgelopen maanden onderzoek deden naar mogelijk verbetering van de onderwijskwaliteit op basis- en middelbare scholen. Deze DenkTank bestaat uit een groep van 24 studenten, net-afgestudeerden en promovenda.

Onze Les

De app heet Onze Les en werd de afgelopen tijd al getest op enkele scholen. In de app kunnen leerlingen aangeven wat ze goed vonden aan de les van een docent en wat minder. Dit moet de kwaliteit van de lessen ten goede komen. Daarnaast zou het moeten zorgen voor een verbeterde motivatie onder de middelbare scholieren. Lisa Hu, lid van de DenkTank: ‘Leerlingen hebben veel ideeën over wat op school allemaal beter kan. Door ze erbij te betrekken, vinden ze de lessen leuker en kan het zijn dat ze beter presteren.’ En dat kan geen kwaad. Nederlandse leerlingen presteren goed, maar zijn minder gemotiveerd dan scholieren in andere landen.

De DenkTank is op het idee gekomen voor de app door een top 150 van factoren die prestaties helpen verbeteren te bestuderen van de Nieuw-Zeelandse onderwijswetenschapper John Hattie. Een klassengesprek staat op deze lijst bijvoorbeeld op nummer 7, feedback krijgen op nummer 10. Kijk hier voor de hele top 150.

Hoe werkt de app?

Leraren en leerlingen kunnen in de app zelf een lijstje maken met wat ze belangrijk vinden in een les. Eens in de zoveel tijd beoordelen de leerlingen hun leraar daarop. ,,Dat kan confronterend zijn voor leraren'', zegt Hu. 'Zo kan de leraar precies zien welke verbeterpunten er zijn.' Maar, benadrukt Hu, het is niet de bedoeling dat leerlingen op deze manier 'afrekenen' met docenten. De app moet wel opbouwend werken. ‘Ze mogen geen cijfers geven. Dan kunnen ze hun docent ineens slecht beoordelen als ze een keer een onvoldoende hebben gekregen.’

Verrassende uitkomsten

De uitkomsten tijdens de testperiode waren verrassend. Vmbo-leerlingen vinden het bijvoorbeeld vervelend als een leraar onverzorgd is, grof is tegen leerlingen of niet naar ze luistert. Vwo'ers vinden het vooral belangrijk als een docent complimenten geven, gestructureerd lesgeeft en duidelijk is over het huiswerk.

Reactie LAKS

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is enthousiast over de nieuwe app. Voorzitter Andrej Josic denkt dat middelbare scholieren prima hun leraren kunnen beoordelen. ‘Als ze het idee krijgen dat de leraren naar ze luisteren en de lessen leuker worden, is dat goed voor de motivatie.'' Scholen De scholen mogen zelf bepalen wat ze met de beoordelingen van de docenten doen. Ze kunnen ervoor kiezen om hier met leraren over te praten, te kijken wat wel of niet goed werkt voor een klas of bijvoorbeeld docenten van elkaar te laten leren.

Bron: AD.nl

Reageer op artikel:
Scholieren beoordelen docenten in app
Sluiten