Vinger opsteken in de klas? Weg ermee!

Vinger opsteken in de klas? Weg ermee!

Veel juffen en meesters willen er vanaf: de ouderwetse opgestoken vinger als een leerling het antwoord weet. Ze willen dat alle kinderen meedenken en betrokken worden bij de les. En dus wordt er gezocht naar alternatieven voor ‘de vinger’.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat kinderen beter presteren als ze aandacht krijgen van de leraar. Onderwijshoogleraar Jan van Tartwijk van de Universiteit van Utrecht begrijpt dan ook dat docenten liever niet willen dat leerlingen hun vinger opsteken; zo vertelt hij aan het AD. 

Minder betrokken

In klassen waar leerlingen hun vinger op moeten steken om antwoord te geven, zijn het vaak de ijverigste leerlingen die de aandacht van de docent krijgen. “Het effect daarvan moeten we niet onderschatten”, zegt Van Tartwijk. “Kinderen die hun vinger niet opsteken, krijgen minder aandacht, raken uit het gesprek dat in de klas wordt gevoerd en zijn daardoor minder betrokken.”

Het ene kind wil ontzettend graag z’n vinger opsteken en het antwoord geven. Terwijl een ander kind het antwoord niet weet, bang is om fouten te maken of niet zo nodig hoeft. De hoogleraar adviseert zijn studenten van de lerarenopleiding te zeggen: ‘Ik heb een vraag. Daar mag je even over nadenken en dan wijs ik iemand aan die het antwoord mag geven’. “Dan weet ieder kind dat hij antwoord moet kunnen geven.”

Namenrad en beurtenbakjes

Maar wat kunnen de juffen en meesters gebruiken in plaats van ‘de vinger’? Marloes Renee, juf van groep 5/6, gebruikt hiervoor een digitaal namenrad op het digitale schoolbord. Zo komen alle leerlingen aan de beurt. “Het geeft een quizelement. Vooral het geluid erbij vinden ze leuk.”

Naast het namenrad, gebruiken leraren wisbordjes waar kinderen het antwoord op kunnen schrijven, die ze daarna omhoog moeten houden. Of beurtenbakjes, waarin stokjes liggen met de namen van de leerlingen. Docenten kunnen dan een stokje trekken als ze willen dat een leerling het antwoord geeft.

Dag, opgestoken vingers?

Desondanks denkt Van Tartwijk niet dat de opgestoken vinger helemaal uit de klas gaat verdwijnen. “Soms wil je snel antwoord, bijvoorbeeld als je even wilt ophalen wat je in de vorige les hebt besproken. Dan werkt de opgestoken vinger prima.”

Bron: AD


Meer artikelen uit ons netwerk


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie