Tienminutengesprek

Tienminutengesprek

Bijna elke school heeft twee tot drie keer per jaar een tienminutengesprek (tafeltjesavond, rapportbespreking). Praktisch altijd worden alle ouders daarvoor uitgenodigd. In volgorde van belangrijkheid zijn de doelen: vorderingen van het kind, gedrag en opvoeding, contact met ouders en uitwisseling van ervaringen.

Tips:

  1. Bereid het gesprek goed voor (wat wilt u van de leerkracht weten, wat wilt u zelf vertellen en welk resultaat verwacht u?)
  2. Trek op tijd aan de bel (bewaar slecht nieuws en problemen als dyslexie of ADHD niet voor het tienminutengesprek, maar maak een aparte afspraak)
  3. Bespreek ook positieve zaken
  4. Vraag niet alleen naar de cognitieve ontwikkeling, maar vraag ook hoe je kind ligt in de groep, hoe het contact is met de leerkracht en of je kind zich op zijn gemak voelt
  5. Stel vragen (als er op het rapport staat dat je kind ‘heel vrij’ is, vul dat dan niet automatisch in met ‘brutaal’, maar vraag wat er precies bedoeld wordt)
  6. Voorkom bij problemen dat het gesprek uit de hand loopt door de volgende gesprekstechnieken te hanteren: formuleer een ik-boodschap (dus niet: ‘jij doet het niet goed’, maar ‘ik maak me zorgen omdat Pietje niet goed meekomt met lezen’), maak van een verwijt een verzoek (achter elke klacht schuilt een wens) en scheidt emoties en feiten.
  7. Erken die kritische opmerking van de leerkracht over uw kind, in plaats van negeren of verwerpen
  8. Maak een vervolgafspraak als er echt problemen zijn
  9. Zoek samen naar oplossingen (school en ouders zijn partners in de opvoeding)
  10. Maak een verslag (maakt de leerkracht het verslag, vraag het ter inzage)
  11. Bewaak gemaakte afspraken (hou ook zelf in de gaten hoe het loopt)

Populair binnen School

Tips van de redactie

Meer artikelen over Tienminutengesprek