Niet nagekeken schriften

Beantwoord door:

vraag

Laatst kwam ik in de klas bij mijn zoon (10 jaar, groep 7) en er lagen een paar schriften op zijn tafeltje. Leuk om even in te kijken dacht ik. De schriften leken helemaal niet te zijn nagekeken door de juf. Ik zag ook dat mijn zoon erg slordig, haast onleesbaar schrijft. Mijn zoon zegt dat ze het werk soms met de hele klas nabespreken en dat hij het dan zelf moet nakijken. Is dit normaal? Wordt het werk van kinderen nog wel nagekeken tegenwoordig?

antwoord

Elke school of leerkracht hanteert zijn eigen methode om het werk van kinderen te volgen en de voortgang te controleren. Schriften nakijken is een heel groot onderdeel van de taak van de leerkracht. Zeker in de bovenbouw, waar kinderen op een dag een enorme hoeveelheid nakijkwerk ‘produceren’, gaat daar voor de leerkracht heel wat uurtjes inzitten!
Het is van groot belang dat kinderen voldoende feedback op hun werk krijgen. Een kind wil graag weten of hij zijn werk goed heeft gedaan, of de juf tevreden is, of hij foutjes moet verbeteren en of er misschien wel een sticker bij zijn werk geplakt is. Ook in de bovenbouw! Het motiveert enorm en bij veel vakken is het van belang dat kinderen hun fouten kunnen bekijken en nagaan wat er mis ging.

Ik vind het begrijpelijk dat je je verbaasd hebt over de niet nagekeken schriften van je zoon. Wat kan er aan de hand zijn?

Het is vrijwel onmogelijk om in de bovenbouw al het werk dat gemaakt wordt heel precies na te kijken. De leerkracht zal daarom een keuze maken. Werk dat voornamelijk oefening en automatisering is kan op een andere manier gecorrigeerd worden:

  • Werk wordt klassikaal besproken en kinderen kijken hun schrift zelf na. Het voordeel van deze manier van werken is dat de kinderen direct hun fouten zien en niet pas een dag later. Ze weten nog hoe ze tot een antwoord zijn gekomen en kunnen meteen uitgelegd krijgen wat er fout ging.
  • Kinderen kijken elkaars werk na.
  • De leerkracht loopt tijdens het werken rond in de klas en geeft mondeling feedback op het werk. Er staan dan geen rode krullen of kruisjes in het schrift, maar de leerkracht heeft wel tijdens het werken individueel uitleg gegeven.

Je mag van een leerkracht verwachten dat zij het werk van je kind volgt en dat ze regelmatig feedback geeft. Hierdoor wordt een kind gestimuleerd om zo goed mogelijk en netjes te werken. Zonder deze aandacht van de juf voor zijn werk is het begrijpelijk dat kinderen weleens de motivatie verliezen. Je mag dus zeker verwachten dat een groot deel van de schriften door de leerkracht is nagekeken! Het is natuurlijk mogelijk dat het schrift dat je zag liggen een ‘kladwerkschrift’ is , dat een leerkracht niet nakijkt. Ik raad je aan om je vraag gewoon aan de juf voor te leggen.


Nathalie van Thiel, leerkracht en J/M schoolcoach

Schoolcoach Nathalie van Thiel is leerkracht in het basisonderwijs en moeder van vier kinderen. Ze beantwoordt vragen op de site over alles wat met onderwijs en school te maken heeft.

Meer artikelen van deze deskundige


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie