Slecht gedragen voor beloning

redactie 21 jun 2018 Ouders

antwoord

Kinderen belonen voor goed gedrag – het klinkt zo simpel, maar er zitten nog best wat haken en ogen aan. Het dilemma wat jij schetst is er zo één. Is het niet krom om kinderen die iets al kunnen en het dus goed doen, níet te belonen en degenen die het aan het leren zijn wel? En, lokt dat bij andere kinderen niet uit dat ze zich slecht gaan gedragen om zo ook kans te maken op die beloning? 

Allereerst wil ik even iets zeggen over het inzetten van een beloningssysteem. Ik ben van mening dat je dit niet te pas en te onpas moet doen. Ten eerste verliest het zo meestal zijn waarde (ook als het te lang duurt trouwens). Ten tweede kun je veel gedrag heel goed aanleren zonder een beloningssysteem, met complimenten en goed motiveren. Dan kun je deze methode bewaren voor momenten dat je het aanleren van bepaald gewenst gedrag écht kracht bij wilt zetten. Bijvoorbeeld als iets onder de knie krijgen heel moeilijk lukt en een kind wat extra steun kan gebruiken bij het aanleren. 

Om te voorkomen dat andere kinderen in een gezin of in een groep zich achtergesteld voelen of terugvallen in negatief gedrag om zo ook een beloning (of meer aandacht) te ontvangen de volgende ideeën:

  • Kijk of je – daar waar het mogelijk is – kunt werken met een te behalen groepsbeloning. Zo stimuleer je iedereen voor goed gedrag en kunnen de kinderen elkaar motiveren om de beloning te behalen. 
  • Wanneer je thuis of met een groep met een beloningssysteem wilt gaan werken, kijk dan of je voor de andere kinderen een ander doel kunt verzinnen zodat iedereen aan gewenst gedrag werkt. Zo is iedereen met hetzelfde bezig, alleen voor gewenst gedrag dat bij hem/hen past.
  • Je hoeft natuurlijk niet altijd alles over één kam te scheren. Kinderen uitleggen dat soms de één iets moet leren (en dus een beloningssysteem heeft voor een tijdje) en de volgende keer de ander weer eens, kan heel goed. Benadruk dat de ander het al heel goed kan en hoe knap dat is! Je kunt kijken of je het andere kind ‘helper’ kan maken van degene die iets moet leren en zo mee te laten delen in de beloning. Taakjes van de ‘helper’ kunnen bijvoorbeeld zijn: aan het goeie gedrag helpen herinneren, de ander ondersteunen, complimentjes geven of helpen. Zo maak je diegene ook belangrijk!

Het allerbelangrijkste is misschien wel: zorg voor voldoende aandacht en complimenten voor het ene kind als je bezig bent met een beloningssysteem voor het andere kind. Vaak gaat het alleen ‘mis’ als er te veel aandacht gaat naar het kind wat iets aan het leren is en men het andere kind vergeet, waardoor die op een negatieve manier aandacht probeert te krijgen.

Reageer op artikel:
Slecht gedragen voor beloning
Sluiten