Slecht inslapen

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Normaal gesproken beantwoord ik hier vragen van ouders, maar ik maak graag een uitzondering voor je omdat ik denk dat je niet de enige bent. Wat vervelend dat je zo slecht inslaapt en heel goed dat je op zoek bent naar een oplossing. Iedereen heeft een andere slaapbehoefte. Als jij met deze korte nachten overdag toch goed functioneert, heb je in ieder geval niet heel veel slaap nodig. Dat is misschien prettig om te weten. Maar zo weinig slapen is natuurlijk niet goed en dat gaat je op den duur ook opbreken. 

Ik geef je wat tips en ideeën. Hopelijk zitten er dingen bij die je kunnen helpen. Voor succes moet je het wel een tijd lang allemaal doen, dan pas kun je zien of het gaat werken. 

  • Heel goed dat je op een vaste tijd naar bed gaat. Dat is belangrijk. Zo ook met opstaan. Probeer – ook al heb je een slechte nacht gehad – toch rond dezelfde tijd op te staan om je lichaam aan dit slaapritme te laten wennen. In het weekend kan dat best wat later zijn dan door de week. En probeer overdag niet te gaan slapen.
  • Je mailt dat je tot laat studeert en in bed nog op de laptop zit. Beide zijn niet goed om in slaap te vallen. Het uur voor je gaat slapen, kun je het beste geen inspannende dingen meer doen of naar beeldscherm of tv staren. Probeer minimaal het laatste uur andere leuke, ontspannende dingen te doen. 
  • Voldoende lichamelijke inspanning overdag kan ook helpen. Naast studeren en naar school is het belangrijk om je lichaam ‘moe’ te maken en je hoofd leeg.
  • Na een relaxed uurtje vrije tijd afsluiten met een warme douche is prima. Ga niet met honger slapen en drink geen alcohol.
  • Als je in bed ligt, is het ‘t beste om gelijk te gaan slapen. Een lekker muziekje op de achtergrond (die op timer uitgaat!) en aan leuke dingen denken. Pieker je te veel in bed? Probeer voor je in bed stapt op te schrijven wat uit je hoofd moet of wat je niet moet vergeten en verschuif alle andere piekergedachten naar de volgende dag. 
  • Een lastige: heb er vertrouwen in dat je lekker gaat slapen! Als je er elke avond al vanuit gaat dat je weer niet inslaapt en er veel mee bezig bent of tegenop ziet, helpt dat niet.

Lukt het je ondanks alles na een paar weken nog niet om beter te slapen, dan zou ik echt even langs de huisarts gaan en kijken of die kan meedenken over een oplossing. Homeopathische hulpmiddelen bij inslapen kunnen ook goed werken. Vraag daar eens naar bij de drogist.

Reageer op artikel:
Slecht inslapen
Sluiten