Slimme slaaptips

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

Is je kind 's ochtends steeds belachelijk vroeg wakker of krijg je hem juist 's avonds moelijk in slaap? Deze tips helpen!

Moeilijke inslaper?

  • Geef geen zware maaltijd voor het slapen. Wel: warme melk.
  • Zorg voor een opgeruimde kamer met voldoende frisse lucht.
  • Zorg dat je kind slapen associeert met iets positiefs. Stuur hem daarom nooit voor straf naar bed.
  • Zorg voor vaste bedtijden, een ritueel en kondig op tijd aan dat het bijna bedtijd is.
  • Zorg voor voldoende ‘opsloomtijd’: geen wilde spelletjes voor het ­slapengaan.
  • Neem even de tijd voor wat positieve aandacht.
  • Geen beeldschermgebruik (tv/computer/tablet/mobiel) 1 uur voor het naar bed gaan.
  • Een angstig kind kan steun hebben aan een knuffel, een nachtlampje, de deur op een kier of door bij andere kinderen op de kamer te slapen.
  • Soms kan het nodig zijn er even naast te gaan zitten. Ga dan iedere avond een beetje verder weg zitten, zodat je uiteindelijk de slaapkamerdrempel over bent.

Kijk hier voor meer tips voor nachtbrakers.

Vroeg wakker?

  • Extreem vroeg wakker worden kan te maken hebben met erg vroeg avondeten. Sommige kinderen hebben als ze ’s morgens ontwaken niet meer de energie om in te slapen vanwege een te lage bloedsuiker­spiegel. Hat kan helpen om ’s avonds het toetje wat later te geven.
  • Zet een wekker op de kamer en spreek af dat je kind pas na het belletje mag opstaan.

Kijk hier voor meer tips voor ouders van vroege vogels.

Reageer op artikel:
Slimme slaaptips
Sluiten