Snackverpakkingen voortaan zonder kinderidolen

Kinderidolen op snack- en snoepverpakkingen worden vanaf volgend jaar verwijderd door de fabrikanten. In de loop van 2017 mogen kinderidolen als K3, de Ninja Turtles en Winnie de Poeh geen koekjes, drankjes en snoep meer aanprijzen op verpakkingen.

Dit werd door de staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer gemeld. De fabriekanten kiezen er zelf voor om de producten niet langer te voorzien van kinderhelden. Al eerder dit jaar werd door supermarktketen Plus en Albert Heijn besloten om met deze vorm van kindermarketing te stoppen.

Geen verleidelijke kinderreclame

Van Rijn vindt het belangrijk dat ouders en kinderen niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten. Op advies van de staatssecretaris mogen in de loop van volgend jaar daarom geen kinderidolen meer op ongezonde producten – die gericht zijn op kinderen jonger dan zeven jaar  – afgebeeld worden. Op snacks en snoep voor kinderen tussen de zeven en dertien jaar mag het wel, mits er niet teveel suiker, vet of andere ongezonde ingrediënten in de tussendoortjes zitten. 

Geen wetswijziging

Dat steeds meer fabrikanten de kinderidolen van hun verpakkingen halen, heeft te maken met de maatschappelijke druk die zij voelen, maar niet met een wetswijziging. De organisatie Foodwatch ziet dit liever anders: zij willen dat er regels van de overheid komen in plaats van dat de branche zelf iets regelt. “De overheid en ouders horen te waken over de gezondheid van kinderen en grenzen te stellen”, vindt Foodwatch. Desondanks geven zij aan dat de maatschappelijke druk die de fabrikanten voelen al een stap in de goede richting is.

Bron: NU.nl

Reageer op artikel:
Snackverpakkingen voortaan zonder kinderidolen
Sluiten