Spelen met je kleuter? Goed voor schoolresultaten!

redactie 19 jun 2018 Buitenspelen

Kinderen die tijdens hun kleutertijd veel met hun ouders spelen, halen betere cijfers op hun schoolrapport, blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek is uitgevoerd in Vlaanderen door de Trends in International ­Mathematics and Science Study (TIMSS). Deze onderzoeksorganisatie toetst om de vier jaar de kennis van wiskunde en wetenschappen bij leerlingen uit het vierde leerjaar op de middelbare school. Aan het Vlaamse onderzoek namen maar liefst 5.400 leerlingen uit 153 scholen deel.

Aanzienlijk verschil

De kinderen – waarmee in de kleutertijd veel gespeeld is – scoren later op de middelbare school gemiddeld 18 punten hoger voor wiskunde en 23 punten hoger voor bètavakken dan andere kinderen. En dat verschil is opmerkelijk, vindt de Vlaamse professor en pedagoog Michel Vandenbroeck. “De leeromgeving thuis heeft een grote en langdurige impact op de resultaten van onze kinderen later op school. Dat wil niet zeggen dat we onze kleuters allemaal moeten leren lezen of schrijven. Het is belangrijk dat ze spelenderwijs in contact komen met cijfers en letters. Laat ze ontdekken, proberen en falen. Dat wakkert hun leer- en nieuwsgierigheid aan.”

Ouders hebben weinig tijd

Maar volgens Vandenbroeck ontbreekt het ouders vaak aan tijd om intensief met hun kinderen te spelen. In Belgie speelt 28 procent van de ouders regelmatig met zijn kleuter, terwijl bijvoorbeeld in Ierland dit percentage spelende ouders veel hoger ligt met 60 procent. “Dat Noord-Ierland zulke hoge scores haalt, is niet toevallig: vrouwen werken daar veel minder”, legt de professor uit. “Ze kunnen veel meer tijd doorbrengen met hun kinderen dan Vlaamse vrouwen.” Maar dat ook landen als Frankrijk of Duitsland beter scoren, zou volgens Vandenbroeck te maken kunnen hebben met culturele verschillen of sociale gewoontes.

Bron: Nieuwsblad.be

Lees ook: 'Samen spelen – Even alle aandacht voor je kind'.

Reageer op artikel:
Spelen met je kleuter? Goed voor schoolresultaten!
Sluiten