De Super Chill-app biedt mindfulness in de klas: ‘Kinderen ervaren steeds meer stress’

Mindfulness in de klas is een oplossing om de stress en werkdruk bij leerlingen én leraren te verlagen. Daar zijn de makers van de Super Chill-app van overtuigd. De nieuwe app is een initiatief van Stichting Super Chill, die zich richt op het welzijn van kinderen in het primair onderwijs.

“Onderzoek laat zien dat kinderen op steeds jongere leeftijd last krijgen van werkdruk, stress en burn-out gerelateerde klachten”, zegt Muriël Siebel, directeur van Stichting Super Chill. “Dit was al een trend vóór de pandemie, maar corona heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Ook voor de werkdruk van docenten is al jaren geen structurele oplossing. Hier liggen allerlei maatschappelijke processen aan ten grondslag die lang duren om aan te passen. Daarom heeft de stichting als eerste stap de app ontwikkeld. Dit is namelijk makkelijk toe te passen, heeft voorkennis noch voorbereiding nodig, is gratis en laagdrempelig.”

Klassikale mindfulnessoefeningen

De Super Chill-app bevat korte klassikale oefeningen gebaseerd op mindfulness- en yogatechnieken voor de hele basisschool, van groep 1 tot en met groep 8. De oefeningen duren nooit langer dan zes minuten en zijn aangepast op de leeftijd van de kinderen. Zo beginnen de allerkleinsten met speelse oefeningen, terwijl ze in groep 7 en 8 al echt naar hun emoties leren te kijken. Daarnaast is bewust ademen een belangrijk onderdeel door de oefeningen heen.

Door de app te gebruiken, leren de kinderen volgens Muriel heel veel verschillende dingen: “Ze leren bijvoorbeeld allerlei persoonlijke vaardigheden. Zoals zelfreflectie, herkennen van en omgaan met emoties, begrip voor de ander, omgaan met met stressvolle situaties en creatief denken. Allemaal vaardigheden die preventief helpen tegen stress en werkdruk gerelateerde klachten én die steeds belangrijker worden in de wereld van vandaag en morgen.”

Super Chill-app ook positief voor docenten

Maar de app is niet alleen een oplossing voor de leerlingen. Ook de docenten profiteren ervan. “Omdat we ook de docenten willen ontlasten in plaats van nóg meer op hun bordje te leggen, hebben we vanaf het begin een grote groep docenten van verschillende basisscholen betrokken bij de ontwikkeling”, legt Muriël uit.

“Daardoor sluit de app aan bij de dagelijkse beleving van docenten en zijn de oefeningen ingedeeld in door hen aangedragen categorieën en benodigdheden. Denk aan oefeningen voor stressmomenten, voor wisselmomenten of als de fut eruit is. En oefeningen die energie geven of juist kalmeren. Daarnaast is de app heel gemakkelijk aan te sluiten op het Digibord, het centrale punt in de klas. De app bevat ook korte ontspanners en energiegevende oefeningen voor de docent zelf. Hoewel we vaak horen van gebruikers dat docenten de oefeningen ook wel inzetten om een momentje voor zichzelf hebben of de klas te kunnen observeren.”

Onderzoek

Om bij te dragen aan meer kennis over de impact van mindfulness- en yogatechnieken in het primair onderwijs, zijn de Universiteit van Amsterdam en Stichting Super Chill afgelopen oktober een onderzoek gestart naar de implementatie en de effecten van de Super Chill app. Dit onderzoek verloopt onder leiding van professor Family Mental Health dr. Susan Bögels en Dr. Ed de Bruin, Assistant Professor Psychology, Health and Technology (PHT).

Bögels noemt de app een uniek project: “Het bijzondere is het laagdrempelige karakter. Dit komt door het feit dat er helemaal geen training nodig is voor de leraren om dit te kunnen gebruiken. Dat maakt het voor docenten zoveel makkelijker.”

Ze vervolgt: “Ik denk dat we deze momenten van mediteren en yoga moeten zien als een zaadje dat we zaaien. Een manier voor de kinderen om te leren stress te reguleren. Iets dat ze nu én later nodig zullen hebben in deze woelige wereld.”

Reageer op artikel:
De Super Chill-app biedt mindfulness in de klas: ‘Kinderen ervaren steeds meer stress’
Sluiten