Tips voor ouders van vroege vogels

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

Wordt je kind regelmatig veel te vroeg wakker? Staat hij al om zes uur vol energie naast je bed, óók als hij pas laat naar bed is gegaan? Probeer deze tips van orthopedagoog Mariëlle Beckers eens en wie weet kun je binnenkort weer eens uitslapen.

1. Check de hoeveelheid slaap

De slaapbehoefte van kinderen verandert naarmate ze ouder worden. Het kan best zijn dat je kind eerder wakker wordt omdat zijn slaapbehoefte al vroeg is vervuld. Kijk eens kritisch naar hoeveel je kind slaapt; is het nog wel nodig dat je kind een middagslaapje doet bijvoorbeeld? Of kan hij ’s avonds misschien wat later naar bed?

2. Zorg dat je kind niet oververmoeid is

Ouders denken vaak dat als je kinderen langer laat opblijven, ze ook langer uitslapen. Helaas werkt dit niet zo. Oververmoeide kinderen slapen korter en worden bovendien ’s nachts vaker wakker. Niet rekken dus die avond, maar gewoon op tijd erin.

3. Maak afspraken

Als je kind oud genoeg is, kun je proberen afspraken te maken over het opstaan. Soms werkt het om een wekker te zetten; ‘Als het lampje/geluid (aan)gaat, mag je mama en papa wakker maken.’ Begin met het zetten van de wekker op een vroeg tijdstip en schuif dit elke dag een beetje op. Je kunt dit met een gewone wekker doen maar er zijn ook speciale ‘slaaptrainers’ te koop.

4. Weg met telefoon of tablet

Hoe verleidelijk ook; geef je kind ’s ochtends geen telefoon of Ipad om hem bezig te houden. Om te beginnen beloon je je kind hiermee onbewust voor het vroege wakker worden; hoe leuk is opstaan als je vervolgens uren mag gamen… Daarnaast zorgt het (blauwe) licht van tablets en telefoons ervoor dat je kind klaarwakker is en blijft.

5. Zorg voor een echt donkere kamer

Op een schaal van 1-10, waarbij 10 echt pikkedonker is, moet een kinderkamer een 8 of een 9 zijn. Oftewel, behoorlijk donker. Je kind zal hierdoor beter slapen en ’s ochtends langer doorslapen. Het is aan te raden je kind zo jong mogelijk aan een donkere kamer te laten wennen, voordat hij nachtelijke angsten ontwikkelt. Is je kind gewend aan een vrij lichte kamer, maak de kamer beetje bij beetje donkerder om je kind hier aan te laten wennen.

Zorg er ook voor dat het licht op de wc niet te fel is, zodat je kind niet klaar wakker is als hij ’s ochtends is gaan plassen, maar daarna nog even door kan slapen.

6. Geen ‘apparaten’ voor het slapen gaan

Teveel prikkels voor het slapen gaan, zorgt voor een onrustige nachtrust en een minder diepe slaap. Weg dus met die telefoon, Ipad of televisie voor het slapen gaan. Beter nog is het om al dit soort apparaten helemaal uit de slaapkamer van je kind te bannen. Zo voorkom je een heleboel gezeur.

7. Peuter? Vervang het ledikantje niet te snel

Koop niet te snel een ‘groot bed’ voor je peuter. Hoewel een peuter best al groot kan lijken, zijn ze nog niet in staat zelf hun impulsen onder controle te houden. Je peuter zal rustig midden in de nacht uit bed komen als hij niet kan slapen en gaan spelen of jou wakker maken. Bovendien kan een groot bed onveilig voelen, waardoor je kind slechter slaapt en dus vroeger wakker wordt.

8. Zorg voor vaste routine

Een vaste routine helpt je kind om de dag makkelijker af te sluiten. Lees bijvoorbeeld altijd eerst een boekje voor, neem daarna nog even de tijd om te knuffelen en ga dan de kamer uit. Door dit soort vaste rituelen kan je kind zich beter voorbereiden op het slapen gaan en slaapt hij beter en daardoor ook langer.

Ook voor oudere kinderen geldt dat het moeilijk kan zijn om na een drukke dag in de slaapstand te gaan. Ook bij hen kan een vaste routine goed helpen om makkelijk in slaap te vallen en dus beter (uit) te slapen.

Tips voor ouders van ochtendmensjes

Wordt je kind ondanks deze tips nog regelmatig vroeg wakker? Zo voorkom je dat je er letterlijk en figuurlijk doodmoe van wordt.

  1.  Zorg voor voldoende nachtrust door op tijd naar bed te gaan en probeer het drinken van alcohol door de week te vermijden. Als je goed uitgerust bent, is vroeg opstaan een stuk minder erg.
  2. Neem je kind als hij vroeg wakker wordt lekker bij je in bed. Zo kunnen jullie allebei nog even ‘snoozen’.
  3. Bedenk dat de meeste kinderen naarmate ze ouder worden steeds makkelijker gaan slapen en langer uitslapen. Je kunt het je nu niet voorstellen, maar uiteindelijk zal je ze zelfs met moeite hun bed uit krijgen (en zelfs misschien terug verlangen naar die gezellige ochtenden samen!).

Marielle Beckers (40) is orthopedagoog. Ze is samen met psycholoog Sonja Borgsteede eigenaar van Buro Bloei en heeft 4 dochters en 3 zonen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Ze schrijft voor JMOuders.nl over onderwerpen die ze tegenkomt in haar adviespraktijk voor kinderen.

Reageer op artikel:
Tips voor ouders van vroege vogels
Sluiten